Bijeenkomst 'Op weg naar betere gemeentebrieven'- voor en door gemeenten

De aandacht voor leesbaarheid van de brieven die gemeenten versturen, groeit. Want begrijpt de burger wel wat u schrijft? En wat zijn de gevolgen als dat niet zo is? Niet alleen kan een onnodig lastige situatie ontstaan, maar ook bestaat een risico op imagoschade. Onbegrijpelijke brieven en de onvrede hierover wordt immers meer en meer gedeeld via internet en sociale media.

Hoe pakt ú dat aan?
Sommige gemeenten hebben al nagedacht over een aanpak. Ze werken bijvoorbeeld met burgerpanels aan verheldering van brieven. Daarbij moeten de brieven zowel taalkundig als juridische correct blijven. Kortom, het zijn complexe projecten die soms wel 2 jaar duren.

Hoe doen anderen dat?
Andere gemeenten trainen hun ambtenaren op een leesbaarder schrijfstijl. Dit kost veel tijd en geld. Vaak is er daarna alleen geen controle op wat er uiteindelijk wordt uitgestuurd. En de ambtenaar? Die wijkt voor de zekerheid liever niet teveel af van de regels. En dus vervalt hij weer in juridische taal.

Samen werken aan betere brieven
Kan dit niet slimmer? Graag nodigen wij u uit om de koppen bij elkaar te steken en samen met andere gemeenten te praten over een oplossing. Eén die binnen aanzienbare tijd te realiseren is, beklijft en weinig onderhoud vraagt. 

Ook benieuwd wat deze co-productie u kan opleveren? Meld u dan nu gratis aan!

Aanmelden

X Sluiten

Ja, ik schrijf mij in voor de gratis bijeenkomst 'Betere Gemeentebrieven'

VIND_bijeenkomst_gemeentebrieven

* Verplichte velden

 

Burgerparticipatie
"De waardering voor door de gemeente verstuurde brieven is in twee jaar tijd gestegen van gemiddeld een 4,1 naar een 7,1. De brieven zijn helderder geformuleerd..."
Bron: De Weekkrant

 
Lees verder >

Schrijfcursus
"Schrijfcursus voor ambtenaren? Zinvol met schrijfcoaches op elke afdeling, meent de gemeente. Onbelangrijk, zegt de hoogleraar..."
Bron: Intermediair 

 

Lees verder >

3D brieven

"Het blijkt het regelmatig mis te gaan in de communicatie met de burger, er wordt te weinig geluisterd en te weinig uitgelegd. Een deel van de betrokken burgers begrijpt nog steeds niet wat..."
Bron: Gemeentelijke Ombudsman

Lees verder >