Swipe to the left

Audrey Perrin, CEO Sdu: "Sdu helpt klanten vooruit"

Print
Audrey Perrin, CEO Sdu: "Sdu helpt klanten vooruit"
By 6 maanden geleden 4592 keer bekeken Geen opmerkingen

Met online tools, een telefonische helpdesk, een gewild opleidingsconcept en een nieuw, praktijkgericht juridisch product helpt Sdu klanten vooruit. “Het betekent dat we continu werken aan verbetering van diensten en services”, aldus Audrey Perrin. We zetten de CEO even in de pauzestand om bij te praten over de recente resultaten.

‘Notre nature est dans le mouvement; le repos entier est la mort’. De 17e-eeuwse Franse filosoof Blaise Pascal had het al in de gaten: blijf je in ruste, dan loopt het slecht met je af. Het is daarom onze natuur om in beweging te blijven. En volgens CEO Audrey Perrin geldt dat zeker voor Sdu. “Ook dit jaar blijft de klant voor Sdu centraal staan. Nog steeds een belangrijk speerpunt. Daarvoor verzetten we werk dat niet altijd direct zichtbaar is. Zo is vorig jaar ons CRM-systeem verbeterd. We kunnen nu sneller en beter informatie verzamelen en verwerken. Dat verlost de klant van gedoe. Hij hoeft immers niet telkens opnieuw zijn verhaal te doen. Dankzij het vernieuwde systeem kennen we nu zijn geschiedenis, zijn de contactmomenten met hem vastgelegd en weten we meer wat zijn wensen en behoeften zijn.”

Nieuw: Sdu Arbeidsrecht

Dat laatste zorgt ook voor verbetering van producten. “Sdu Arbeidsrecht is de eerste van een serie producten waarmee we juristen, in dit geval op het gebied van arbeidsrecht, helpen zijn werk nog beter en sneller te kunnen uitvoeren. Niet alleen door snel relevante informatie te verstrekken, maar vooral door hem met slimme tools te helpen het juiste antwoord te vinden. Direct op Sdu Arbeidsrecht volgt de variant Sdu HSE (Health, Safety & Environment). Omdat we het product samen met klanten ontwikkelen, staat het heel dicht bij de praktijk en de behoefte van de domeinexpert”, zegt Audrey. In juni lanceert Sdu deze eerste variant. Lees hier een uitgebreid artikel over Sdu Arbeidsrecht.

Sdu Vraagbaak breder uitrollen

Een ander mooi voorbeeld van ‘Client first’ is het initiatief Sdu Vraagbaak. In Frankrijk loopt deze service al enige tijd met succes. Daar heet het L’appel expert, ofwel Bel de expert. Ook Sdu proeft dit succes na het recent afronden van een pilot. Zit je met juridische vragen en heb je nauwelijks tijd om daar zelf in te duiken, dan kun je bellen of mailen met de vakexperts van Sdu. Die helpen je dan meteen verder. “De deelnemers aan de pilot zijn zeer enthousiast. We bekijken nu hoe we de dienst breder slim en snel kunnen uitrollen.” Meer informatie over Sdu Vraagbaak.

‘De deelnemers aan de pilot Sdu Vraagbaak zijn zeer enthousiast; we bekijken nu hoe we de dienst breder kunnen uitrollen’

Binnen 24 uur response

Een snelle respons geldt ook voor het initiatief ‘binnen 24 uur antwoord’. Een mooiere benaming dan deze is er niet voor. “Het is eigenlijk ook geen nieuwe service, meer een nieuwe attitude van alle medewerkers binnen Sdu. Het snel en goed klanten willen helpen, moet nog meer in ons DNA komen. Komt ergens een vraag binnen, waar dan ook in de organisatie, dan moet de vragensteller binnen 24 uur een reactie krijgen. Het liefst een concreet antwoord. Is dat niet mogelijk, dan in elk geval een terugkoppeling om hem op de hoogte te houden.”

‘Voor één vaste prijs kun je kiezen uit alle relevante Sdu opleidingen, cursussen en workshops. En dat onbeperkt!’

All you can learn

Ook wat opleiding betreft blijft Sdu in beweging. “We hebben een goed jaar achter de rug. De in 2016 gelanceerde PO-deal scoort hoge ogen. Voor één vaste prijs kun je kiezen uit alle relevante opleidingen, cursussen en workshops van Sdu. En dat onbeperkt! Ook onze topklanten kunnen we daarmee zeer goed bedienen. Dat het een schot in de roos is, blijkt uit het feit dan onze abonnees met deze service nu drie keer zoveel afnemen als voorheen.” Volgens Audrey ontwikkelt Sdu, met behulp van ELS, apps waarmee Sdu een kort opleidingstraject kan aanbieden. “Na het downloaden kun je vier tot vijf opleidingsmodules volgen. De modules duren elk maximaal vijftien minuten.”

Audrey Perrin: ‘Vooruitgang betekent in beweging blijven. En dat doen we; er is nog volop werk aan de winkel.’

Overname Larcier: samen nog sterker

Dan een beweging waar de markt nog niet zoveel van merkt. In 2016 nam ELS de Belgische uitgeverij Larcier over. Dat maakt ELS een steeds grotere internationale speler. Larcier is nummer twee onder de juridische uitgevers in België. Ze staat bekend om haar wettenbundels, een serie boekwerken waarin de gehele wet- en regelgeving van België is opgenomen. Audrey is directeur van de regio Benelux voor ELS. “Bij Sdu had ik aanvankelijk ook de post financiën onder mijn hoede. Daar hebben we nu een uitstekende CFO voor en lokaal een heel goede financieel manager. Dat geeft mij de ruimte om mij ook te richten op de ontwikkeling van de regio Benelux.” Volgens Audrey is Larcier al zeer goed in het Franstalige België vertegenwoordigd. “Wij kunnen helpen om nog beter de Vlaamse markt te veroveren. Aan de andere kant heeft Larcier semantisch krachtige tools in het Nederlands, Frans en Duits die heel goed werken en waarmee wij onze knowhow kunnen verbeteren. Dat kan ons weer helpen onze positie in de regio te versterken.”

Met Toxic compliant zijn

Op het gebied van compliance introduceerde Sdu vorig jaar de nieuwe versie van de online tool Toxic. Daarmee kunnen organisaties hun chemische veiligheid op orde brengen en houden. Het is een online database waarmee bedrijven hun verplichte administratie van het gebruik van chemische stoffen gemakkelijk up-to-date houden. Bovendien verhogen ze daarmee de veiligheid binnen het bedrijf en voldoen ze meteen aan de eisen van de arbowet. “De belangstelling voor deze online tool groeide met honderd procent. En we gaan door met het verder ontwikkelen, het aanbieden van trainingen en opleidingen, en het organiseren van evenementen rond dit onderwerp.” Lees het eerder gepubliceerde artikel over Toxic.

Steen in de vijver met Rocket Lawyer

Tot slot een nieuwtje dat de markt opschudde. Het Amerikaanse Rocket Lawyer heeft een joint venture afgesloten met ELS. De in 2008 opgerichte online juridische dienstverlener werd groot door als een van de eerste online gratis juridische documentatie (in begrijpelijke taal) aan particulieren en ondernemers aan te bieden en die gebruikers aan advocaten te koppelen. “De samenwerking maakt het voor ELS en Sdu mogelijk om nieuwe doelgroepen en markten aan te bieden”, zegt Audrey. Na Frankrijk wordt de dienst in Nederland en Spanje gelanceerd. Andere landen volgen later. “Kortom, vooruitgang betekent in beweging blijven. En dat doen we; er is nog volop werk aan de winkel.”

Benieuwd naar de blogs van de andere directieleden?