Swipe to the left

Advocatenkantoor Shearwaters zeer te spreken over hun nieuwe ‘digitale hulp’, maar nog ruimte voor verbetering

Print
 Advocatenkantoor Shearwaters zeer te spreken over hun nieuwe ‘digitale hulp’, maar nog ruimte voor verbetering
By Martijn van Broekhuijsen en Maarten Vestering, advocaten bij advocatenkantoor Shearwaters 9 days ago 1145 keer bekeken Geen opmerkingen

“Sinds we Sdu Arbeidsrecht gebruiken, gaan we regelmatig naar de site. Bijvoorbeeld als we de actuele stand van zaken willen zien op het gebied van Collectief Arbeidsrecht/Medezeggenschap. In tegenstelling tot andere zoekmachines, die de zoekopdracht vaak veel te ruim nemen, komen we hier meteen bij meer specifieke informatie terecht. Erg prettig. Het product werkt zo goed dat we Sdu Arbeidsrecht ook regelmatig tijdens een telefoongesprek raadplegen (op de achtergrond). Ondertussen iets zoeken en meteen efficiënt en op maat kunnen doorpakken richting de betreffende cliënt.” Martijn van Broekhuijsen en Maarten Vestering, advocaten bij het internationale boutique advocatenkantoor Shearwaters zijn zeer te spreken over hun nieuwe ‘digitale hulp’. Maar zoals vaak het geval bij nieuwe producten zien zij ook hier nog ruimte voor verbeteringen.

Bijna honderd jaar ervaring
Shearwaters bestaat sinds 2015 en richt zich uitsluitend op internationaal arbeidsrecht. “Na jaren bij grote internationale kantoren te hebben gewerkt, groeide de ambitie om een eigen kantoor te beginnen”, zegt Van Broeckhuijsen. Het kantoor bestaat uit een compact team dat overigens met elkaar bijna honderd jaar ervaring heeft op het gebied van arbeidsrecht, de juridische specialisatie van het kantoor. “We ondersteunen grote internationals bij onder meer transacties, fusies en overnames, maar dan gericht op het arbeidsrechtelijke deel. Daarnaast bieden we op dit gebied strategisch advies, zowel aan de werkgever als aan de high executives, de hoger geplaatste werknemers, zoals een CFO. Dat varieert van hiring tot firing. Verder adviseren we over de inrichting van medezeggenschapstructuren en helpen we bijvoorbeeld ook bij onderhandelingen met de OR of de vakbond”, vult Vestering aan. “Zo geven we een grote durfinvesteerder advies gedurende het volledige traject van een grote reorganisatie, zowel op de collectieve als de individuele aspecten. Tegelijkertijd adviseren we een voormalig CEO over bijvoorbeeld nakoming van bepaalde bonusafspraken.”

Accenten soms iets anders
Op de vraag wat nu actueel is, antwoorden beide juristen: “Het soort onderwerpen blijft redelijk constant. Het ene jaar is wellicht iets meer gericht op bijvoorbeeld bonusvraagstukken. Terwijl het andere jaar, bij een aantrekkende markt, weer meer vraagstukken oplevert rond concurrentie. Het soort werk blijft dus min of meer gelijk, maar de accenten worden iets verlegd. Nu zijn we weer superdruk met een collectief ontslag. Sdu Arbeidsrecht helpt ook bij dit soort zaken.” Als ander voorbeeld geeft Vestering aan: “Hoe zit het op dit moment precies met de billijke vergoeding? Je gaat dan naar een practice note en vindt snel tekst en uitleg over wat bijvoorbeeld een reële vergoeding is. Wel allemaal high level. Snel en handig.”

Opgestrakte variant maken
Beide mannen werken regelmatig met de flowcharts, de beslisbomen, van Sdu Arbeidsrecht. Van Broeckhuijsen: “Voor bijvoorbeeld een OR-procedure bestaat de flowchart ‘Adviestraject en procedure’. Twee pagina’s die je aan de hand van vragen en antwoorden - ja of nee, dan links- of rechtsaf - naar het uiteindelijke resultaat (‘Het besluit is definitief’) leiden. Een handig hulpmiddel dat we al eens direct naar een klant hebben doorgezonden: ‘Zoals beloofd een vereenvoudigde weergave van wat we zojuist hebben besproken’. En je stuurt dan de flowchart als bijlage mee. Maar voor een klant is zo’n stroomschema van twee pagina’s vaak nog te lang. Eigenlijk zou Sdu naast de huidige versie een opgestrakte variant moeten maken, om vooral die naar klanten te kunnen doorsturen.”

Hulp bij gedachtenvorming
Zowel Vestering als Van Broeckhuijsen bekijken regelmatig de flowcharts, rekentools, voorbeeldbrieven enzovoorts. “Maar we gebruiken die vooral als startpunt. We hebben vaak onze eigen visie daarop die we dan nader invullen aan de hand van de Sdu Arbeidsrecht voorbeelden. Een voorbeeldbrief voor melding van een collectief ontslag was wat ons betreft toch net niet goed genoeg. Maar het systeem is nog nieuw en we verwachten dat dit in de loop der tijd wordt verruimd met andere voorbeelden en tools. Ze helpen ons in elk geval al wel bij het vormen van onze gedachten. Door dit systeem kunnen we dat goed naar de klant sturen.”

Drempel bij doorsturen
Een laatste aanbeveling is het verwijderen van de naam van een bepaalde jurist die aan een flowchart heeft bijgedragen. “Daarop staat de naam van meester zus of zo. Maar dat belemmert ons soms wel om die flowchart dan meteen naar een klant door te sturen. Het staat immers vreemd om iets te ontvangen van Shearwaters, terwijl het document de naam van een andere jurist vermeldt. ‘Oh, dan moeten we die maar eens bellen, zou een klant kunnen denken’. Dat komt bij ons gelukkig niet voor weten we, maar dat zou natuurlijk misplaatst en totaal onnodig zijn. Nu vergt het ons echter een extra handeling om die ‘auteursnaam’ weg te poetsen van de pdf. En dat terwijl Sdu Arbeidsrecht juist ons handelen moet versnellen. Voor de rest: een topproduct dat we ook zeker blijven gebruiken en waarvan we hopen dat het in de toekomst ons nog meer, beter en sneller gaat helpen.”

Meer weten over Sdu Arbeidsrecht? Lees het hier