Swipe to the left

Hoe organiseer je een succesvolle lancering van een juridisch boek?

Print
Hoe organiseer je een succesvolle lancering van een juridisch boek?
By 13 april 2017 3394 keer bekeken Geen opmerkingen

Als uitgever van juridische boektitels zijn er weinig gelegenheden waar je je titels in het zonnetje kunt zetten. Er is geen juridisch boekenbal waar tot diep in de nacht juridisch schrijvend Nederland zich te goed doet aan drank en happen. Laat staan dat er een week van het juridische boek wordt georganiseerd (best een aardig idee eigenlijk). Nee, je moet iets anders organiseren. Wat doe je dan wel?

Bokswedstrijd
Toen de auteurs van Juridische aspecten van mediation, Eva Schutte en Jacqueline Spierdijk, mij al maanden voordat de nieuwe druk van hun boek het licht zou zien, vroegen om na te denken over “iets leuks rond de verschijning”, zei ik natuurlijk volmondig ja. De vorige drukken waren erg succesvol, dus een feestje kon er wel van af. Wat is er nou leuker dan daar over na te denken, zeker als je nog genoeg tijd hebt? Omdat het boek toch pas zou uitkomen over enkele maanden, nam ik lekker de tijd, hier en daar mijn licht opstekend. “Waarom organiseer je niet iets rond een bokswedstrijd, dat ligt helemaal niet voor de hand met mediation, dus dat is origineel!” Ja, dat klopt.

“Waarom organiseer je niet iets rond een bokswedstrijd, dat ligt helemaal niet voor de hand met mediation, dus dat is origineel!”

In een wilde droom een live ontbijt-event via sociale media bedenkend: in gedachten was dat zo te organiseren, live iets streamen vond ik toch wel een uitdaging (wie kijkt er dan?). Toen het boek al bijna richting drukker ging, had ik nog niets bedacht. Het werd toch wel erg kort dag (lekker ook, die geplande vakantie) en ik begon de druk te voelen.

Kantelmoment
Toen het bijna niet meer kon, was er ineens een briljant idee van een collega (dank!): waarom organiseer je niet iets met de nieuwe hoofdredacteur van het Tijdschrift Conflicthantering, journalist Folkert Jensma? Tada! Natuurlijk vonden de auteurs dit een goed idee. En ik ook. Het was een waar, om een mediationterm te gebruiken, ‘kantelmoment’. Nu nog even een locatie zoeken, het programma voorbereiden en mensen uitnodigen. Appeltje eitje. Grappig hoe dingen ineens gaan lopen als je een keuze hebt gemaakt en iedereen enthousiast is. Geeft energie.

Weg bij het juridische
Hoewel ik in eerste instantie dacht aan een juridische boekhandel in Den Haag, suggereerden de auteurs al snel om dat niet te doen. Volgens hen zou het in Amsterdam moeten, bij een algemene boekhandel. Eens: bij een dergelijke titel is het juist aardig om uit het juridische blijven. Gelukkig was ik bij deze boekhandel aan het juiste adres: elke week organiseren ze wel een paar events dus ze weten van wanten. Je maakt gratis gebruik van hun ruimte, verkoopt ter plekke het boek en schakelt via hen catering in. Bovendien zit je op een mooie verdieping omringd door boeken, veel boeken.

Bovendien zit je op een mooie verdieping omringd door boeken, veel boeken.

All’s well that ends well
De aantrekkelijke locatie en natuurlijk de aantrekkingskracht van een mooi programma maakten dat zich in no time al zeker 50 mensen aanmeldden. Dat waren er op de dag zelf een kleine 70. De beelden spreken voor zich. Natuurlijk hadden we een mooie middag en waren de auteurs zo trots als een pauw. En ook ik kijk terug op een geslaagd event. Al had de weg ernaartoe nogal wat drempels, all’s well that ends well.

Posted in: Sdu