Swipe to the left

Interview met Sdu's directeur IT & Content Siebe Beintema

Print
Interview met Sdu's directeur IT & Content Siebe Beintema
By Sdu redactie 8 maanden geleden 17128 keer bekeken Geen opmerkingen

Sdu brengt de grote diversiteit aan onlines terug tot één nieuw, modern platform. Herkenbaar voor de gebruiker met veel aandacht voor user experience en hoogwaardige functionaliteiten. “Met dit centrale platform gaan we richting geven aan de wijze waarop je als vakprofessional werkt.” In gesprek met Siebe Beintema.

“De manier waarop we informatie tot ons nemen verandert voortdurend. Die wijze wordt ook aangejaagd door bedrijven als Google en Facebook. Tablets en smartphones worden immers steeds geavanceerder, ook de techniek daarachter. Over begrippen als kunstmatige intelligentie werd jarenlang gepraat. Nu zijn ze realiteit. LegalTech bijvoorbeeld. Superieure technologie maakt het werk van advocaten en juristen stukken efficiënter en goedkoper. De rode draad: bulkwerk wordt geautomatiseerd, waardoor juristen hun handen vrij krijgen voor specialistisch werk.” Dat zegt CIO Siebe Beintema. Als Directeur IT & Content bij Sdu volgt hij de online ontwikkelingen nauwgezet op de voet. “Online vervangt offline. Het tempo waarin print afneemt is niet te voorzien. Het papieren product zal blijven bestaan, maar dan - heel klantgericht - als speciale dienst. De toegevoegde waarde van online gaat veel verder.”

Minder platforms

Bij deze digitale ontwikkeling is het voor elke uitgeverij een uitdaging om het productieproces hoogwaardig te houden, maar ook zeker efficiënt. “Om die reden verminderen we het aantal platforms drastisch. In het verleden kreeg elke titel zijn eigen online. Dat leidde echter tot een versnipperd aanbod aan informatie. Gebruikers zien door al die bomen het bos niet meer. Ze hebben steeds meer behoefte aan een herkenbare online beleving. Bovendien is het voor een bedrijf als Sdu vrijwel onmogelijk om zo’n 150 onlines op superieur niveau te houden. Vandaar dat we teruggaan naar een handvol onlines, die met een diversiteit aan building blocks naadloos integreren tot één platform. Het soort abonnement bepaalt vervolgens tot welke informatie je toegang hebt.” Volgens Siebe brengt het terugbrengen naar één platform met zich mee dat alle klanten profiteren van hoogwaardige functionaliteiten.

Vanuit de klantbehoefte

Voor het nieuwe platform vertaalde Sdu de wensen van de klant naar een hoog gebruiksgemak. Ook investeerde de uitgeverij veel in user experience. Meer overzicht, meer snelheid, met usability… Het vergt nogal wat van de IT’er. Meer technische vaardigheden bijvoorbeeld om zelf dingen te kunnen fabriceren. “We investeren veel in agilty, overkoepelende methodieken en frameworks voor software ontwikkeling. En in scrum, de manier om effectief te fabriceren waarbij je op heel korte termijn kunt bijsturen. Daarbij sturen we voortdurend vanuit de behoefte van de klant. We zijn daarom ook continu met ze in gesprek. Het is niet één keer iets bouwen en daarmee basta. We blijven voortdurend bijsturen om het platform zodanig te maken en te handhaven dat het zo dicht mogelijk bij de wensen van de klant staat. Dat vereist van de IT’er ook meer consultancy skills. Het is voor hem voortdurend balanceren met vorm en inhoud. Vorm in de zin van goed communiceren met de klant. Dat kan ook de interne collega zijn die de externe klant representeert. Daar besteden we steeds meer tijd aan; om klantbehoeften vervolgens te vertalen naar inhoud. Een balancing act die voor veel IT’ers uitdagend is, maar zeker niet onhaalbaar.”

Sdu Vraagbaak

Een ander nieuw initiatief is de Sdu Vraagbaak. Siebe: “Het idee ontstond bij onze moederuitgeverij in Frankrijk. Daar heet de service L’appel expert, ofwel Bel de expert. Het initiatief oogst bij Franse gebruikers inmiddels succes. Nu bieden wij dat hier ook als pilot aan. Zit je met juridische vragen en heb je nauwelijks tijd om daar zelf in te duiken, dan kun je bellen met onze vakexperts. De pilot loopt tot begin 2017.”

Zelf nieuwe vaardigheden leren

Wie de hele dag met IT bezig is, legt in de avonduren z’n pc vast terzijde. “Integendeel, elke professional is ook consument. Ons hele leven wordt inmiddels gestuurd door smartphonetechnologie. Je streamt video’s, checkt je e-mail en onderhoudt je netwerken, om maar iets te noemen. Privé gebruik ik de pc nog nauwelijks, daarna volgt de tablet en voor bijna driekwart gebruik ik de smartphone.” Is Siebe niet mobiel, dan is hij wellicht op de tennis- of squashbaan te vinden of gaat hij met vrienden uit eten of naar de film. “Ik heb ook een enorme drang om nieuwe vaardigheden aan te leren, vooral na het lezen van het boek ‘The first twenty hours. How to learn anything… fast’. Het eerste wat ik ga doen, is leren lassen. Een lasapparaat staat thuis al gereed.” Met de kerst is het gezin en de familie heilig. “Rond die tijd ga ik met mijn vrouw Susan, zoon Ties (7) en dochter Lenne (5) voor het eerst samen skiën. Kerstavond is mijn hoogtepunt van het culinaire jaar. Vanwege mijn functie is er vaak niet veel tijd om te koken, maar het kerstdiner is mijn piece de resistance.” En 2017? “We voelen de positieve druk om door te gaan met de ingezette koers. Met nieuwe producten, en uiteraard met veel vernieuwende, hoogwaardige technologie.”

Lees ook interviews met de andere directieleden op de Sdu blog.