Swipe to the left

We transformeren van uitgever naar juridische dienstverlener

Print
We transformeren van uitgever naar juridische dienstverlener
By Ebbo Haantjes, Segmentmanager legal Sdu 9 days ago 3978 keer bekeken Geen opmerkingen

Het succes van Sdu Arbeidsrecht krijgt een vervolg. Binnen twee jaar lanceert Sdu soortgelijke platformen voor drie andere juridische domeinen. Ook werkt de uitgeverij nu aan een Financial Law Hub waar alle openbare content rond financieel recht samenkomt. “Maar wellicht de grootste innovatie is dat Sdu zichzelf over zo’n vijf jaar niet meer als uitgever ziet”, voorspelt Ebbo Haantjes.

“Over vijf jaar is de uitgeverij veranderd in een juridische dienstverlener, zeker bij legal. Waarom zou je straks nog naar een advocaat gaan? Die vraag komt de komende jaren zeker herhaaldelijk ter tafel. Het is net als bij banken. Hoe vaak kom je als eindgebruiker nog bij je bank? Niet voor het standaardwerk en de eenvoudige producten, maar vooral voor het serieuze en complexe advies. Daarom gaan we als Sdu een scheiding maken tussen enerzijds het echte, speciale werk en anderzijds de kleine, eenvoudige zaken die je als eindgebruiker zelf kunt realiseren. We helpen die gebruiker met practices notes en beslisbomen om bij het juiste advies of de juiste content uit te komen. Daarmee omzeilen we niet de advocaat of jurist, maar helpen we hem juist”, verzekert Ebbo Haantjes. “Ook hij kan voor dit werk bij Sdu terecht. Maar juristen worden te duur voor de basiszaken. Of de cliënt handelt die voortaan zelf af, of de jurist doet dat voor hem, maar dan wel veel sneller. En daarmee kan hij zich vooral richten op het echt toevoegen van waarde aan zijn cliënt.”

Uitgevers en redacteuren
Als Segment manager legal geeft Haantjes sinds 1 maart leiding aan de juridische uitgeeftak van Sdu. Daarmee is hij verantwoordelijk voor het gehele portfolio waarmee Sdu iedereen binnen het juridische segment bedient, van advocaten en notarissen tot bedrijfsjuristen en rechtsbijstandverzekeraars. De afdeling kent acht uitgevers van wie een ieder verantwoordelijk is voor diverse domeinen. De één voor onder meer mediation en rechtsvordering, een ander weer voor arbeidsrecht en sociaal verzekeringsrecht. Naast externe auteurs werkt de afdeling ook met negen eigen redacteuren.

Business partners
Voordat Haantjes de overstap naar Sdu maakte, werkte hij zestien jaar bij NautaDutilh, een van de grootste klanten van Sdu op het juridische domein. De laatste vier jaar werkte hij er als kennismanager. Van klant naar uitgeverij dus, en met waardevolle kennis die in deze functie zeker van pas komt. “Ik geloof niet in een klant-leverancier relatie, je moet juist als business partners met elkaar optrekken. Samen kijken waar kansen in de advocatuur liggen. Ook hoe je elkaar kunt versterken. Het gaat daarbij niet alleen om het leveren en afnemen van content, maar vooral om de manier hoe je die in je processen en systemen kunt gebruiken. Daarbij spelen ook aspecten een rol als kunstmatige intelligentie en blockchain, het nieuwe systeem waarmee je onder meer data en transacties kunt vastleggen.”

Werkelijk advies
“Je ziet bij uitgeverijen dat de focus op de cliënt steeds sterker wordt. Ook bij Sdu. Je moet immers weten hoe de klant met zijn product omgaat. Daarvoor moet je inzage hebben in zijn werkproces. De jurist neemt kennis tot zich, bewerkt die informatie, voegt daar zelf weer andere waarden aan toe en geeft dat door aan zijn cliënt. Om te zorgen dat onze producten goed op dat proces aansluiten, moeten we dus exact weten hoe de advocaat daarmee werkt.” Volgens Haantjes hebben advocaten er de afgelopen tien jaar spreekwoordelijk zo’n 120 taken bij gekregen die niet direct waarde leveren waarvoor de klant bij hen komt. Zij moeten zich daarom vooral focussen op waarvoor de klanten hen betalen. “Echt meedenken met hen dus, met klanten in gesprek gaan. Wat zijn de doelstellingen en wat zijn consequenties? Daar wil je immers een advocaat voor hebben: iemand die werkelijk het juiste product of de juiste oplossing voor jou pakt. Sdu Arbeidsrecht helpt de jurist dan ook door snel, effectief en efficiënt tot de juiste content te komen. Met onder stroomschema’s waarmee hij z’n cliënt kan begeleiden. Dit moet je hier doen, dat kun je daar verwachten. Daarnaast zijn er rekentools waarmee hij bijvoorbeeld ontslagberekeningen kan maken. Al dat soort zaken kun je met Sdu Arbeidsrecht snel ophoesten. Daardoor kan de jurist of advocaat ook sneller aan het werkelijke advies toekomen, en dat is immers zijn toegevoegde waarde.”

Search verbeteren
Het succes van Sdu Arbeidsrecht krijgt een vervolg. Binnen twee jaar lanceert Sdu soortgelijke platformen voor drie andere juridische domeinen. Haantjes: “Verder gaan we ook kijken wat innovatie voor deze domeinen betekent. Krijgen we op den duur een ander soort juristen? Gaat techniek een steeds grotere rol spelen? Voor een volgend product brengen we juristen samen met mensen die zich echt met innovatie bezighouden en die zich richten op bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie en blockchain. Ook verbeteren we onze search functie. Het gaat niet alleen om sneller en eenvoudiger de juiste content vinden, maar je wilt als jurist ook getriggerd worden door uitzonderingen. Het vergt machines en systemen die met je meedenken.”

Alles op één plek samen
Ook ontwerpt Sdu op dit moment een Financial Law Hub. Dat gaat ervoor zorgen dat je alles rond financieel recht op één plek en via één device naar keuze kunt vinden. Haantjes: “Je moet als jurist naar Nederlands recht kijken, naar de Nederlandse autoriteit, naar Europees recht, naar de Europese autoriteit… Zo ben je bezig om wel dertig tot veertig bronnen te raadplegen. Wij gaan nu op een goede manier de Nederlandse en Europese content aan elkaar koppelen. En daarbij kijken we niet alleen naar de huidige stand van zaken, maar we kijken ook terug en ook vooruit. In 2019 kan de gebruiker deze Financial Law Hub gaan verwachten.”

Aansluiting op de markt behouden
Al die ontwikkelingen hebben tot gevolg dat ook de uitgeverij verandert. Om steeds meer dienstverlener te worden moet ze zichzelf opstellen voor andersdenkenden. “Mensen die op een andere, frisse manier naar dienstverlening kijken. Of naar productontwikkeling. Het betekent dat hier functies ontstaan die we nu nog niet kennen. Alles om de aansluiting met de markt te hebben en te houden. Want ook onze eindgebruiker ziet er over vijf tot tien jaar anders uit. En daar spelen we dan als inmiddels volwaardige juridische dienstverlener goed op in.”

Posted in: Sdu