Swipe to the left

‘Voor groei moeten we blijven luisteren naar onze klanten; weten wat hen drijft’- Sander de Groot, CEO Sdu

Print
‘Voor groei moeten we blijven luisteren naar onze klanten; weten wat hen drijft’- Sander de Groot, CEO Sdu
By Sander de Groot, CEO Sdu 9 days ago 888 keer bekeken Geen opmerkingen

“De markt verandert voortdurend. Ook de manier en de snelheid waarop we informatie tot ons nemen. Dat geldt niet alleen voor onze klanten, maar ook voor hun relaties. Klanten van advocaten en fiscalisten stellen inmiddels andere eisen dan enkele jaren geleden. Ze willen sneller antwoord en zijn ook minder bereid veel geld te betalen voor standaardadviezen. Daardoor moet de jurist sneller acteren, en dus ook in no time die informatie kunnen vinden die hij voor zijn relaties nodig heeft. Als Sdu kunnen wij, dankzij nieuwe technologieën, snel content uit diverse bronnen samenbrengen.”

Leren leidinggeven
Aan het woord is Sander de Groot, sinds 1 april CEO van Sdu. Begonnen als marketing manager bij Aldipress en vervolgens diverse functies bekleed bij organisaties als Ilse Media, VNU, Sanoma Uitgevers en Reed Business Information (RELX) kent De Groot inmiddels het klappen van de zweep in de uitgeversbranche. “Mijn eerste baan als leidinggevende was bij een inhouse callcenter van VNU met zo’n 120 medewerkers. Een functie met veel mooie momenten en soms ook verdrietige omstandigheden. Als beginnend manager heel leerzaam, want je komt zodoende alle aspecten van leidinggeven tegen.” Waardevolle ervaring deed De Groot ook op als Managing Director bij Reed Business Information waar hij een internationale rol vervulde, en waar hij bijdroeg aan het vernieuwen van het fiscale portfolio.

Portfolio doorontwikkelen
“Veel aspecten die ik bij deze uitgeverij tegenkwam, spelen ook bij Sdu. Ook hier werken kundige en talentvolle professionals, lopen mooie projecten en zijn er sterke merken. Sdu is volop in beweging en heeft al een sterke online propositie. Ik hoop hieraan mijn bijdrage te kunnen leveren door met elkaar vraagstukken te beantwoorden als: hoe kunnen we nog sneller en beter inspelen op de vraag en het proces van de klant? Daarbij gaan we uiteraard de producten van morgen ontwikkelen. En de producten waar we nu al succesvol mee zijn gaan we zodanig verbeteren dat de gebruiker daar straks nog steeds tevreden over is.” Volgens De Groot liggen er tal van plannen voor het doorontwikkelen van het fiscale en juridische portfolio. “Het is de uitdaging om te bepalen welke we als eerste gaan aanpakken.” Vaststaat dat de nieuwe producten in de lijn liggen van het eind vorig jaar gelanceerde Sdu Arbeidsrecht. “Een mooi voorbeeld van een product dat alles biedt wat de arbeidsrechtjurist in zijn praktijk nodig heeft; van goede content en een geavanceerde search functie tot modellen, beslisbomen en hapklare informatie. Deze manier van informatie aanbieden en content ontsluiten is ook heel geschikt voor de andere juridische disciplines.”

Weten wat klanten drijft
Maar vanwaar de overstap naar Sdu? “Het leek mij na dertien jaar bij Reed Business Information verfrissend om in een andere omgeving aan de slag te gaan. Ook een uitgeverij, ook internationaal, ook ambitieus, maar als familiebedrijf heeft Sdu toch een heel andere cultuur dan een beursgenoteerde organisatie. Bovendien zitten hier vrijwel alle medewerkers op één locatie, en niet zoals bij mijn eerdere baan ook in Londen en New York. Dat maakt het sparren gemakkelijker; je kunt sneller schakelen.” De focus bij Sdu ligt op groei. “Daarvoor is het belangrijk goed naar onze klanten te luisteren en te begrijpen wat hen drijft. Alleen op die manier kun je producten ontwikkelen die hun dagelijks werk verlichten. Die hen snel en efficiënt vooruit helpen.” Wat vooruitgang betreft heeft Sdu al flinke stappen gemaakt. “Er is enorm geïnvesteerd in technologie die het ons mogelijk maakt bestaande producten te verbeteren of nieuwe producten, zoals content systemen, sneller op de markt te brengen.”

Meer technologiebedrijf
Op de vraag waar hij zich vooral voor gaat inzetten, antwoord De Groot: “Aan de verdere ontwikkeling van Sdu. Helpen met keuzes maken, investeren in toekomstige groei, maar ook zeker met de talentvolle teams kijken het we Sdu eenvoudiger en effectiever kunnen maken. Alles om sneller op ontwikkelingen in de markt en klantwensen te kunnen reageren. Het betekent dat we ook steeds meer een technologiebedrijf worden in plaats van een content bedrijf. Nu al werken hier meer IT-developers dan voorheen. Ook schakelen we steeds vaker user experience-specialisten in, en ook de processen rond marketing en sales verlopen anders dan jaren geleden. Op die manier hopen we meer innovatieve producten en meer tevreden klanten te realiseren. En uiteraard ook meer groei van Sdu.”

Hardlopen en concerten bezoeken
In beweging blijven dus. Dat hoef je Sander de Groot niet twee keer te zeggen. “Mijn leven lang ben ik al een fervent hardloper. Enkele jaren geleden liep ik de marathon van Amsterdam en ik train nu voor een halve marathon. Dit in combinatie met mijn huidige baan is al een uitdaging op zich.” Daarnaast bezoekt hij graag concerten. “Geen Toppers, en ook niet in het wit naar een dance festijn. Wel concerten in Ziggo Dome met elektrische gitaren en zo.” En als geld en tijd geen rol speelt? “Met mijn partner Mirjam en zonen Jesper (15) en Ivan (12) onze koffers pakken, Haarlem even gedag zeggen en naar spannende steden afreizen, zoals Sydney of New York. En dit dan combineren met wat ik nu al doe: een marathon lopen, een concert bezoeken, totdat ik met mijn gezin een rondje rond de wereld heb gemaakt.”

Posted in: Sdu