Het sociaal plan voor de overheid
Het sociaal plan voor de overheid besteedt aandacht aan de wet, het
ambtenarenreglement, de rol van vakorganisaties binnen en
buiten het zogenaamd Georganiseerd Overleg- en ondernemingsraad,
het management en de communicatie met de medewerkers. Er wordt
ingegaan op de financiële kant van het sociaal plan,
aangezien de financiën vaak de belangrijkste reden vormen
voor een reorganisatie, naast de overstap naar een andere
besturingsfilosofie. Uitvoeringszaken zoals , non-activiteit, de
pensioenverzekering, uitwisselbare functies, plaatsingsprocedures
en bezwaar en beroep worden uitvoerig behandeld.
Het ambtenarenrecht verschilt van het `commune`of
`gewone`arbeidsrecht, maar voor wat betreft proces en inhoud zijn
de verschillen tussen publieke en private sector niet zo groot en
de doelen gelijk. Wij richten ons in het boek vooral op de praktijk
in overheidsorganisaties waarin medewerkers werkzaam zijn op basis
van het ambtenarenrecht. De rechtspositie en arbeidsvoorwaarden van
de onder het ambtenarenrecht vallende ambtenaar in dienst van het
Rijk, gemeenten en andere overheidsorganen verschillen te veel van
het gewone arbeidsrecht.
Het sociaal plan in de praktijk
Het gewone arbeidsrecht met aandacht voor het Ontslagbesluit,
ontslagvergunning van UWV, ontbinding door de kantonrechter en CAO
zijn uitvoerig aan de orde gekomen in een ander boek van dezelfde
auteurs:
Het
Sociaal plan in de praktijk . Dat boek kan van dienst zijn als
een gemeente of een andere overheidsorganisatie bijvoorbeeld wordt
geconfronteerd met de sluiting van een zwembad of bijvoorbeeld de
privatisering van een muziekschool. Of met een dreigend
faillissement van een thuiszorgorganisatie, die het hoofd niet
boven water weet te houden vanwege de kleine winstmarges in de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo), die de gemeenten moeten
uitvoeren. En dan moet de ambtenaar zich wel een beeld kunnen
vormen over de mogelijkheden en onmogelijkheden bij een
reorganisatie.