Artikel 23 Grondwet, het vermaarde en omstreden artikel over
het onderwijs, is sinds de grote herziening van 1917 op hoofdlijnen
niet meer gewijzigd. De ontwikkelingen in wetgeving, jurisprudentie
en verdragsrecht waarin dit artikel wordt uitgelegd, uitgewerkt en
ingekaderd, gaan echter onverminderd door. Bovendien is in 2006
voor het eerst sinds 1917 een inhoudelijke wijziging tot stand
gekomen, met het oog op de samenwerkingsschool. Kennis over het
onderwijsartikel vereist zicht op de ontstaansgeschiedenis
ervan.
Daarom zijn naast de bestaande tekst ook de grondwetsbepalingen
opgenomen die de voorlopers van artikel 23 Grondwet vormen. Ook
zijn de meest relevante verdragsbepalingen inzake het onderwijs
opgenomen.
Artikel 23 Grondwet geeft een overzicht van de laatste
stand van zaken en strekt zich over het gehele onderwijs uit.
Onder meer wordt aandacht geschonken aan de actuele ontwikkelingen
rond de vrijheid van onderwijs, de positie van de
onderwijsconsument, het particulier onderwijs, de spreiding van
(allochtone) leerlingen en de Algemene wet gelijke behandeling.