Het onderwijsrecht is een dynamisch rechtsgebied. De rechten en
plichten van betrokkenen in het onderwijs zijn in uitgebreide,
complexe en steeds veranderende regels vastgelegd. Wat is de
rechtspositie van docenten, leerlingen en ouders? Hoe zit het met
medezeggenschap en wat is passend onderwijs? In het
onderwijs is in toenemende mate behoefte aan specialisten die
beschikken over actuele kennis over de ontwikkelingen in wet- en
regelgeving.
Dit boek is een algemene, compacte en praktijkgerichte inleiding op
het onderwijsrecht voor juristen, maar ook voor bijvoorbeeld
directies, stafleden van besturen en medezeggenschapsraden, die
meer willen weten over de juridische kaders in het primair en
voortgezet onderwijs.
Naast een beknopt overzicht van de belangrijkste onderwijswetten
(WPO en WVO) en de rechtspositie van leerlingen, ouders, docenten,
bestuur en medezeggenschapsraad, worden themas behandeld
zoals de toelating en de verwijdering van leerlingen, de mate van
aansprakelijkheid van onderwijsinstellingen en de verplichtingen
bij leerlingen met een handicap of ondersteuningsbehoefte. Mede aan
de hand van oordelen uit de rechtspraak en klachten- of
geschillencommissies wordt duidelijk gemaakt hoe invulling wordt
gegeven aan het recht op onderwijs.
Het boek is tevens bedoeld als studiehandboek voor studenten in het
hoger beroepsonderwijs (hbo) en wetenschappelijk onderwijs (wo) die
het (inleidend) vak onderwijsrecht volgen.