Sdu blog

Helpen wetswijzigingen bij bevordering van medezeggenschap?

20 juli 2020
129 keer bekeken

Het blijkt nog altijd niet storm te lopen met kandidaten voor een ondernemingsraad in de Nederlandse bedrijven. Uit het jongste onderzoek naar de naleving van de wet op de ondernemingsraden blijkt bijvoorbeeld dat een derde van de ondernemingen geen ondernemingsraad heeft. Dat is niet alleen te danken aan terughoudendheid van de werkgever. Ook werknemers hebben vaak geen trek in een plek waar je mee kunt praten over de toekomst van je onderneming. Zo blijkt uit hetzelfde onderzoek dat in bijna 30 % van de gevallen een ondernemingsraad zonder verkiezingen tot stand is gekomen, vanwege te weinig (of net genoeg) kandidaten. De Commissie Bevordering Medezeggenschap van de SER (CBM) heeft zich dit aangetrokken en in een uitgebreide brief aan Minister Koolmees een aantal adviezen gegeven om dit probleem aan te pakken. De minister op zijn beurt heeft in een brief aan de Tweede Kamer een aantal wetswijzigingen aangekondigd, die deelname aan de OR moeten bevorderen.

Even voorstellen: de auteurs van NDFR 2.0

16 juli 2020
135 keer bekeken

“De ruggengraat van het fiscale platform NDFR wordt gevormd door 473 gerenommeerde en toegewijde auteurs”, aldus Business Development Manager Fiscaal, Linda de Vries. Zij verzorgen diepgaande, toegankelijke, soms stevige maar vooral overzichtelijke commentaren op wetgeving en jurisprudentie. De wetenschappelijke basis in combinatie met ervaringen uit de adviespraktijk die zij meebrengen, zorgt er bovendien voor dat de standpunten vanuit verschillende hoeken worden belicht. Zonder onze auteurs dus geen NDFR.

Nieuwe EU accijnswetgeving: een lange maar belangrijke aanloop voor EU lidstaten en ondernemers

13 juli 2020
116 keer bekeken

Alcoholhoudende producten zoals bier, wijn en minerale oliën worden als accijnsgoederen aangemerkt waarover bij consumptie accijns moet worden betaald. De nationale wetgeving voor accijnzen wordt voornamelijk bepaald door Europese regelgeving. De basis van de Europese accijnswetgeving is de zogenoemde horizontale richtlijn (richtlijn 2008/118/EG). Als EU lidstaat moet Nederland deze richtlijn in nationale wetgeving omzetten. In Nederland is de accijnswetgeving neergelegd in de Wet op de accijns (en het Uitvoeringsbesluit accijns en de Uitvoeringsregeling accijns)

De nieuwe bedrijfsorde: Covid-19 laat zien dat de traditionele adviespraktijk niet meer te handhaven is

19 juni 2020
576 keer bekeken

Welke traditionele patronen beperken de groeimogelijkheden van de organisatie en welke traditionele patronen brengen jouw bedrijf in gevaar door een grote verstoring? Gaat Covid-19 het werk- en denkpatroon van adviseurs volledig op de kop zetten? Of is de zwaarste periode voorbij en gaan we weer verder zoals altijd? We gaan door met uurtje factuurtje, redenerend vanuit een onderwerp of expertise en we doen dit vanuit de silo’s in plaats vanuit de gedachte van de multidisciplinaire samenwerking.

Is een beleggingsfonds een doelvermogen?

8 juni 2020
161 keer bekeken

Hof Den Bosch heeft aan de Hoge Raad diverse prejudiciële vragen gesteld over de teruggave van Nederlandse dividendbelasting aan een Duits beleggingsfonds.  Een van de vragen zag op de kwalificatie van een beleggingsfonds als doelvermogen voor de heffing van vennootschapsbelasting. In zijn arrest van 24 januari 2020 heeft de Hoge Raad deze vraag beantwoord. In deze bijdrage gaat prof.dr. H. Vermeulen in op het antwoord van de Hoge Raad en zal hij dat antwoord plaatsen tegen de achtergrond van de wetsgeschiedenis. De vraag die hij in de titel oproept zal hij zowel positief als negatief beantwoorden.

Schaf de informatiebeschikking af

8 juni 2020
152 keer bekeken

Tijdens het wetgevingsproces van het wetsvoorstel Dezentjé dat uiteindelijk leidde tot de introductie van de informatiebeschikking in het fiscale procesrecht werd reeds toegezegd dat er een evaluatie van de wet zou komen. Naar aanleiding van de evaluatie van vier jaren jurisprudentie omtrent de Wet Dezentjé kwam de staatssecretaris met een aantal voornemens tot wijziging van de wet. Deze bijdrage van prof.mr. G.J.M.E. de Bont staat in het teken van de vraag of de aangedragen oplossingen wel nodig zijn wanneer de aanleiding van de knelpunten nader wordt beoordeeld. De vraag die daarbij wordt beantwoord, is of de omkering en verzwaring van de bewijslast wel in de huidige vorm dient te blijven bestaan.

Tax governance; op weg naar duurzaamheid

8 juni 2020
206 keer bekeken

Van de overheid en tal van andere organisaties zoals ondernemingen wordt tegenwoordig verantwoord gedrag verwacht. Instituties en organisaties die macht en invloed hebben op ons leven dienen daar op een verantwoorde manier mee om te gaan. Dat vraagt om good governance en moreel verantwoord gedrag. Verantwoording afleggen en transparantie zijn hierbij onontbeerlijk. Dat geldt ook voor de fiscaliteit. In deze Opinie schetst prof.mr.dr. J.L.M. Gribnau enige ontwikkelingen en zet deze (opiniërend) in een bredere context.

Invoer large format informatiedisplay: een computermonitor of een videomonitor?

28 mei 2020
310 keer bekeken

Al jaren is er een discussie over de indeling van ‘large format informatiedisplays’ (“LFD’s”). Dit zijn lcd-schermen die met name worden gebruikt in openbare ruimten, zoals luchthavens en treinstations om (bijvoorbeeld) reizigersinformatie weer te geven. De vraag is of dit soort schermen moeten worden ingedeeld als - eenvoudig gezegd – een computermonitor of een videomonitor. Dit onderscheid is van belang vanwege het grote verschil in invoerrechtpercentage: een computermonitor kan tegen 0% invoerrecht worden ingevoerd, terwijl voor ditzelfde scherm 14% invoerrecht verschuldigd is (indien voorzien van een videotuner). Kortom, de financiële belangen zullen aanzienlijk zijn.

In het arrest “X BV” (zaak nr. C-288/18) heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie (“HvJ”) zich op 11 april 2019 uitgelaten over de indeling van deze LFD’s onder de Gecombineerde Nomenclatuur (“GN”).

Fiscale strandgangers

8 april 2020
382 keer bekeken

Door de getroffen overheidsmaatregelen moet een groot aantal ondernemers noodgedwongen de deuren gesloten houden en zien zij hun afzetmarkt geheel of gedeeltelijk wegvallen. Dat leidt direct tot omzetderving en tot grote onzekerheid over de continuïteit van deze ondernemingen. Om ondernemers tegemoet te komen heeft het kabinet een pakket financiële noodmaatregelen ingevoerd. In deze bijdrage zoomt mr. W.E. Nent voor de eenvoud slechts in op twee specifieke maatregelen, te weten het bijzondere uitstel van betaling en het makkelijker kunnen verlagen van een opgelegde voorlopige aanslag.

MEGA: Make Europe Great Again!

8 april 2020
305 keer bekeken

In de NTFR Opinie gaat Fred Van Horzen in op het het zogenoemde Manifest voor de democratisering van Europa. Eind 2018, in de aanloop naar de verkiezingen voor het Europese Parlement in mei 2019, was Piketty een van de initiatiefnemers van dit manifest. Het manifest en de daarbij horende ontwerptekst voor een Verdrag inclusief diverse toelichtingen, is te vinden op de site www.tdem.eu. Het in 2019 verschenen boek How to Democratize Europe bevat ook een hoofdstuk dat aan het manifest is gewijd. Het initiatief heeft in de aanloop naar de verkiezingen voor het Europese Parlement niet of nauwelijks aandacht gekregen in Nederland.