Innovatie vanaf de zijlijn met Niels Bergers

Innovatie vanaf de zijlijn met Niels Bergers
6 april 2021

“Een uitgever geeft papier uit, maar onze klantgroep werkt grotendeels online,” vertelt Bergers. “Je kunt inmiddels echt zonder fysieke bibliotheek. Dus geven we informatie uit in de brede zin van het woord. Niet alleen nieuws, commentaar en annotaties, maar ook rekentools, interactieve modellen en alle andere middelen om het werk zo makkelijk mogelijk te maken.” Dat verklaart  waarom zijn functie niet uitgever is, maar Productmanager Legal. Sdu wil haar klanten in het hele werkproces van dienst zijn. Hij licht het toe met een voorbeeld uit het arbeidsrecht. “Een jurist kijkt in het commentaar voor oriëntatie en recente ontwikkelingen, berekent met onze tool een transitievergoeding en maakt online een vaststellingsovereenkomst. En er is nog veel meer mogelijk.”

In het kader van Sdu’s Workflow Innovation Initiative leerde Bergers met een aantal collega’s innovatie toe te passen aan de hand van de Design Thinking Methode. Dat begint bij het goed leren kennen van je doelgroep. “Die is breder dan alleen de advocatuur en het notariaat. We werken ook voor rechtsbijstandsverzekeraars, de rechterlijke macht en ondernemingen die zich al dan niet laten bijstaan. Met hen ga je in gesprek om je te oriënteren op mogelijkheden om producten te ontwikkelen. Dat kan alleen als je erachter komt hoe iemand precies werkt. Dus wil je weten welke tools ze gebruiken, hoeveel zaken er binnenkomen en tegen welke uitdagingen ze aanlopen.”

‘Door een vroege afstemming met klanten kom je tot goede productideeën’

Na het beter leren kennen van de klant en diens werkproces gingen Bergers en zijn collega’s aan de slag. “Eerst definieer je een probleem, dan een of meerdere oplossingen, vervolgens maak je een prototype dat je gaat testen, aanpassen en weer testen. Het maken van een prototype klinkt ingewikkeld en tijdrovend, maar er zijn tools waarmee je binnen een paar uur een realistische versie van je concept kunt ontwikkelen.” De werkwijze klinkt abstract, maar het levert concrete ideeën op die in samenwerking met de doelgroep zijn ontwikkeld, aldus Bergers: “Voor rechtsbijstandsverleners  bedachten we een snellere manier van werken. We ontsluiten de bronnen die ze raadplegen,  bijvoorbeeld onze OpMaat-serie, op een efficiëntere manier.

Dit jaar onderzoeken we of we hiermee ook andere doelgroepen kunnen bedienen.” Of dit idee uiteindelijk wordt doorgevoerd of niet, voor Bergers is het een interessante manier van werken, waar het hele bedrijf iets aan heeft. “Door die vroege afstemming met klanten  om je tot goede, gevalideerde productideeën. Zo kun je de investering in nieuwe producten ook  beter onderbouwen.” Advocaten, notarissen en legal counsels kunnen ook zo hun nieuwe diensten bedenken, stelt Bergers. “Haal de ideeën uit je klanten en gebruikers, dat is de essentie van deze methode.”

 

Dit stuk is onderdeel van een reeks interview, eerder geplaatst in Advocatie Magazine (maart 2021). 

 

Hoe gaan andere Sdu'ers om met innovatie in hun werkzaamheden?

Eenduidigheid en herkenbaarheid in de producten is heel belangrijk

Commercieel directeur Willem Ter Linden werkt aan een nieuw Sdu

Opmerkingen