Eenduidigheid en herkenbaarheid in de producten is heel belangrijk

Eenduidigheid en herkenbaarheid in de producten is heel belangrijk
29 maart 2021

Sdu is volop bezig met een transitie. Van een traditioneel uitgeefbedrijf dat zich vooral richt op het leveren van content naar een bedrijf dat software en technologieproducten ontwikkelt. ‘Dat vergt een heel andere werkwijze’, zegt business manager online platforms Yvonne Niesten. Vanuit o.a. team Titan richt zij zich op het designsysteem achter Sdu-producten als TaxVice, OpMaat, NDFR en NDSZ.

Kortcyclisch en agile werken. Zelfsturende bètateams die continu in contact zijn met de klant om direct op hun wensen te kunnen inspringen. Het zijn sleutelwoorden in de nieuwe manier van werken. Vanuit een aantal teams waaronder Titan – dat zich vooral richt op design – werkt Niesten aan de achterkant van de producten. ‘Die zijn weliswaar gericht op verschillende doelgroepen, maar in de kern komen ze grotendeels overeen. De één is meer op zoek naar toelichting bij wetgeving, de ander heeft meer behoefte aan concrete tools voor praktische toepasbaarheid. Maar uiteindelijk gaat het gaat over het ontsluiten van juridisch content om te gebruiken in het werkproces van de klant.’

Proactief helpen in hun dagelijks werk

Als business manager online platforms werkt Yvonne Niesten aan de achterkant aan de verschillende toolings en platforms zodat de Sdu-klanten er optimaal gebruik van kunnen maken. ‘In plaats van dat klanten eens per week iets opzoeken, willen we ze proactief helpen in hun dagelijks werk’, merkt ze op. Uniformiteit en eenduidigheid is daarbij erg belangrijk. Niesten: ‘Ik houd mij bezig met design. Dat gaat over hoe het eruit ziet, hoe de content wordt gepresenteerd, hoe het scrawlt en meeschaalt. In het verleden ontwierpen we dat design voor ieder Sdu product apart en begonnen we telkens opnieuw met bouwen. Dat kwam de overzichtelijkheid en herkenbaarheid niet altijd ten goede. Met een design systeem gaat dat anders. We bewaren nu de code en bij ieder nieuw product en voor ieder platform kunnen we die code gewoon kopiëren en passen we die weer toe. Daardoor zijn onze producten nu veel meer uniform en veel herkenbaarder.’

Het wiel niet opnieuw uitvinden

Parallel aan team Titan is er een team aan de slag met de nieuwe Rechtsorde. ‘Dat product ontsluit niet alleen de content van Sdu, maar ook van allerlei andere juridische bronnen zoals bijvoorbeeld van Kluwer’, licht Niesten toe. ‘Dat product moest vooral heel snel zijn in het ontsluiten van relevante bronnen. Het zou zonde zijn als alle effort die we voor dat product in search hebben gestopt, verloren gaat. Daarom zijn we sinds dit jaar bezig om te kijken hoe we met alle teams gezamenlijk het searchgedeelte dat het ene team heeft ontwikkeld kunnen integreren in een product van het andere team. Zo hoeven we niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden.’

De totale gebruikservaring van de klant

‘Vanuit dat eenduidige designsysteem kunnen de producten doorgroeien en kan ieder team zijn eigen componenten erin stoppen’, gaat Niesten verder. ‘Tegelijkertijd geeft ons dat de mogelijkheid om vanuit onze visie en strategie te kijken naar hoe we de producten willen inrichten, hoe de verschillende componenten worden gebruikt en wat dat voor de klant betekent. Ook daar ontstaat nu veel meer eenheid in. Gebruik je sliders of pop-ups? Welke kleurtjes kies je? Die eenduidigheid en herkenbaarheid is een groot voordeel voor de totale gebruikservaring van de klant. Die is ook meer gebaat bij één coherent en herkenbaar systeem waar alles hetzelfde werkt of je nu met de ene of de andere tool aan de slag gaat.’

Aansluiten bij het dagelijks werkproces

Wat Niesten en haar team daarnaast zoveel mogelijk proberen, is kijken naar de behoefte van de klant. Ons ‘Heartbeat team’ doet research naar wat klanten willen. Voor onze nieuwe producten zijn we in dat kader intensief ook bezig met béta-panels om die klantbehoefte zo goed mogelijk te vervullen. Onze teams zijn allemaal zelfsturend en agile. Dat is echt een verschil met voorheen. Doordat ze kortcyclisch werken, kunnen ze direct aansluiten en bijsturen op wat de klant wil. Daarbij proberen we zoveel mogelijk open vragen te stellen over wat de klant nu echt wil en wat het best aansluit bij zijn dagelijks werkproces. Want dat is waar we het uiteindelijk voor doen.’

 

Goed nieuws!

Wil jij ook werken aan de innovatieve producten van Sdu? Bekijk dan deze vacatures.

Andere artikelen lezen van onze Sdu'ers? Klik dan hier.

Opmerkingen