Swipe to the left

‘Belangrijk is dat we onszelf blijven verbeteren voor de klant’

Print
‘Belangrijk is dat we onszelf blijven verbeteren voor de klant’
By 5 februari 2019 2771 keer bekeken Geen opmerkingen

2019 wordt voor Sdu een jaar boordevol creatieve verandering. Met vernieuwende oplossingen als Sdu Arbeidsrecht en Taxvice én onze verhuizing naar een volledig gerenoveerd, ‘open floor’ kantoorpand staat Sdu innovatief sterk in haar schoenen. En daar mogen we best een beetje trots op zijn, vindt CEO Sander de Groot. Sdu blog vroeg hem naar Sdu’s plannen en ambities voor 2019.

Wat is op dit moment de belangrijkste ontwikkeling in de contentbranche?

‘De klantwens is heel duidelijk aan het veranderen. Klanten verwachten niet alleen goede content, maar willen ook graag hun werk efficiënter inrichten. Daarom moet je als uitgever naast solide content ook werkprocesondersteuning bieden in bijvoorbeeld de vorm van tools en checklists. Onze uitdaging is om het hele werkproces van de professional beter te ondersteunen. En dat kan alleen als je elke dag in gesprek gaat met klanten over hoe zij hun werk doen. Zo ben ik zelf nauw betrokken bij de ontwikkeling van Taxvice waar ik aansluit bij klantgesprekken.’

Welke kansen zie je voor vernieuwende oplossingen zoals Sdu Arbeidsrecht?

'Achter Sdu Arbeidsrecht schuilt ons unieke Guidance-concept en voor dit concept zie ik een grote toekomst. Ik denk dat dat al onze producten langzaam naar het Guidance-concept zullen opschuiven, ook bijvoorbeeld de researchproposities die wij hebben. We krijgen nu al ontzettend veel positieve reacties op deze nieuwe richting die wij zijn ingeslagen. Ik zou zelfs nog een stap verder willen gaan richting echte werkprocesondersteuning. Een uiterste vorm hiervan is eigen software ontwikkelen en aanbieden. Een andere optie kan ook zijn om te kijken hoe Legal Counsel ondersteund kan worden om nog beter te passen binnen de dagelijkse werkzaamheden van de juridisch professional.’

Hoe sta je tegenover de verhuizing van Sdu naar de Maanweg in Den Haag?

‘Ik denk dat 2019 een heel mooi moment is voor Sdu om te verhuizen. Er is niets mis met ons huidige pand aan de Beatrixlaan, maar het is wel een tikkeltje gedateerd. Iedereen werkt nu in hokjes. Ik zie de verhuizing als een uitgelezen mogelijkheid om als geheel een transparanter bedrijf te worden. In ons nieuwe pand is een combinatie gemaakt van samenwerkruimtes en focusruimtes én het pand is voorzien van allerlei moderne technieken om innovatie en creativiteit te ondersteunen. Zo komen er overal beeldschermen en scrum boards te hangen en wordt er gewerkt aan een grote innovatieruimte waar collega’s inspiratie op kunnen doen. Ik denk dat we met deze nieuwe indeling effectiever met elkaar gaan communiceren en ook beter met elkaar gaan samenwerken.’

Gaat de directie dan ook flexwerken?

‘Jazeker. In mijn vorige functie was ik al gewend aan flexwerken, dus voor mij was het even wennen om weer terug te gaan naar een eigen kamer. Ik kan me zo voorstellen dat ik in het nieuwe pand bijvoorbeeld een dag op de salesafdeling ga zitten als ik alleen maar salesafspraken heb. Dit verkleint de afstand tussen de directie en de rest van de organisatie en het houdt het werk ook nog eens afwisselend.’

Wat verwacht je van alle Sdu-collega’s?

‘Ik verwacht dat we met elkaar de klant omarmen. Samen proberen de klant echt te begrijpen. Op dit moment zijn we al goed bezig met het doorontwikkelen van NDFR en innovatieve oplossingen zoals Taxvice en Sdu HSE. Belangrijk is dat we onszelf en onze oplossingen blijven verbeteren ten behoeve van de klant en dit ook op een goede manier onder hun aandacht brengen. Als Sdu wil je dat klanten niet alleen je producten kopen, maar deze ook intensief gebruiken. Eigenlijk wil ik dat onze klanten een beetje verslaafd raken aan onze producten.’

Waar staat Sdu in 2021?

‘Ik hoop dat we in 2021 nog gefocuster zijn. Nu proberen we soms te veel alles tegelijk te doen. Ook zou ik graag zien dat onze online platformen nog verder zijn doorontwikkeld. We moeten de functionaliteiten zo dicht mogelijk bij de klantbehoefte brengen. Denk hierbij aan de usability verbeteren en zorgen dat klanten nog sneller en makkelijker met deze platformen kunnen werken. En ik hoop dat we een groot aantal innovaties hebben kunnen lanceren, het liefst binnen al onze segmenten.

En, niet onbelangrijk, we mogen ook wel wat ambitieuzer zijn. Sdu staat bekend als een partij die klantgericht is, dichtbij staat en waar mee te praten valt. Van de week kreeg ik nog een compliment van de Rijksoverheid dat zij zo makkelijk bij ons terecht kunnen. We hebben de afgelopen tijd geïnvesteerd in kortere lijntjes en dit werpt zijn vruchten af. En daar mag je best trots op zijn. Ik zou graag zien dat we onze kennis en expertise nog meer op onze mouw gaan dragen. We zijn soms nog wat bescheiden. Iets meer pronken met alle mooie dingen die wij maken kan geen kwaad.’

Wat zijn jouw persoonlijke speerpunten voor 2019?

‘Sdu is onderdeel van ELS, een groot Europees uitgeefconcern, waar wij nauw mee samenwerken. Ik denk dat we nog veel meer kunnen leren van elkaars kennis en ervaring, daar zie ik voor mij persoonlijk een rol in weggelegd. Verder zou ik graag de proposities binnen de uitgeverij (de contentkant) nog beter willen combineren met onze opleidingen en events. We hebben hele gave producten voor juristen, waarom zorgen we er dan bijvoorbeeld niet voor dat een jurist binnen zo’n product of online platform ook gelijk zijn PO-punten kan halen? Als je deze verschillende takken van sport goed aan elkaar knoopt, kun je als jurist op één plek met al je wensen terecht.’

Meer weten over Sdu?


Posted in: Sdu