Scoren met creatieve content en een nieuwe aanpak

Loading...
Scoren met creatieve content en een nieuwe aanpak
25 juni 2021 54 keer bekeken

Het netwerk van medewerkers inzetten om de transitie van je bedrijf naar buiten te brengen en nieuwe doelgroepen te bereiken. Dat is een flinke uitdaging. Want hoe vertaal je wat jij als bedrijf wilt uitstralen naar iets wat aanspreekt bij de volgers van Sdu? Een geheel nieuwe aanpak en door het inzetten van de medewerkers. "Het is een leuke manier om nieuwe doelgroepen te bereiken, meer collega's betrokken te krijgen en ons verhaal te delen’’ aldus Mitchell Straub, content marketeer bij Sdu.

In 2020 ontstond steeds meer de wens om relevante corporate content te publiceren en dat we op een leuke efficiënte manier onze volgers, zoals klanten, prospect en juist de markt kunnen bereiken én het merk van Sdu kunnen laden. Mitchell had creatieve ideeën over content creëren die de transitie van Sdu benadrukt. Maar dan volgt de vraag: hoe spreek je die doelgroep het beste aan? “Jongere volgers spreek je anders aan dan de advocaat die af en toe op LinkedIn kijkt, daar zit nog wel een verschil in”. In 2018 is er besloten om bijvoorbeeld via social media niet meer te vousvoyeren. “Het is iets kleins, maar zo blijft de drempel laag om vragen te stellen of te reageren op berichten. En die interactie is belangrijk”, vertelt hij.

Employee Advocacy

In een innovatie brainstorm binnen een team van verschillende afdelingen werd het idee geopperd om aan de slag te gaan met Employee Advocacy, een filosofie waarmee medewerkers op een eenvoudige manier content aanbiedt, om te laten delen in hun eigen netwerk. Op deze manier creëer je brand ambassadeurs. “De werknemers zijn enthousiast om met een tool berichten te delen, zo weten ze wat er speelt binnen de organisatie en je bereikt op deze manier ook nieuwe doelgroepen. Bovendien werkt het gewoon heel makkelijk”, licht Mitchell toe. Na een korte proefperiode en diverse trainingen deelt nu ongeveer een derde van het bedrijf berichten via deze tool. “Er zijn al meer dan 3.700 berichten gedeeld in slechts een paar maanden tijd”, vertelt Mitchell trots.

Inzetten van middelen

“We proberen al de juiste doelgroepen te bereiken met organische content, via social media of via gesponsorde content”, vervolgt hij. Naast het inzetten van medewerkers om berichten te delen binnen nieuwe doelgroepen is Sdu ook volop in transitie om haar nieuwe, innovatieve imago te laden. “Veel mensen kennen ons nog als uitgeverij, maar in de afgelopen 200 jaar hebben wij wel bewezen dat we meer zijn dan alleen dat”. Nu focust Sdu zich vooral op het ondersteunen van professionals in hun dagelijkse werk bij de toepassing van wet-en regelgeving met behulp van software, online producten, content en trainingen. “En wie kunnen dat beter vertellen dan de collega’s zelf?” veronderstelt Mitchell. In een serie interviews vertellen collega’s waar ze mee bezig zijn op het gebied van innovatie, samenwerkingen en het merk Sdu. “Dat levert leuke reacties op. Zo informeer je de klant dat we werken aan de producten die zij dagelijks gebruiken, maar lezen andere collega’s ook wat die ene collega nou precies doet”, legt Mitchell uit. 

De volgende stappen

“Het leuke is dat we Employee Advocacy ook gepresenteerd hebben bij de andere ondernemingen die onder het moederorganisatie Lefebre Sarrut vallen. Nederland loopt online wel een stukje voor, maar de reacties waren enthousiast'', vertelt Mitchell. “Maar we kijken altijd naar wat er nog meer kan. Ik wil mij ook inzetten om bijvoorbeeld Podcasts aan te bieden. We hebben bij Sdu zoveel leuke, interessante content en die kunnen we op alle mogelijke manieren delen.” De Podcasts worden waarschijnlijk per september gepubliceerd en hebben diverse onderwerpen op het gebied van wet- en regelgeving. “Maar ook over Sdu zelf, juist die content is ook leuk om te vertellen en luistert makkelijk weg”, aldus Mitchell.

 

Ook leuk om te lezen:

 

 

Psst.. Ook werken bij Sdu? Bekijk hier onze vacatures

 

Opmerkingen