Cyber beveiliging beschikbaar maken voor de brede markt

Loading...
Cyber beveiliging beschikbaar maken voor de brede markt
24 september 2021 245 keer bekeken

Eerder dit jaar lanceerde Sdu samen met moederbedrijf Lefebvre Sarrut het innovatieve startup programma LightSpeed. Skopos.AI was één van de inzendingen die vanaf het begin veel potentie bood. We spreken Han Veldwijk, CEO van Skopos.AI, die op jonge leeftijd al begon met hacken en een behoefte ziet op het gebied van cyber security. ‘Met Skopos zijn we uniek in de cyber security markt, een continue cyber audit’.  

'Kan ransomware onze bedrijfsvoering verstoren? Dat is een zorg van veel ondernemers en organisaties', aldus Han Veldwijk. Organisaties onderschatten de risico’s. 'De kans op een brand is 1 op 65. De kans op een cyber aanval is 1 op 5'. Organisaties vinden het lastig om in actie te komen. 'Er zijn veel versplinterde oplossingen: een stukje anti-virus, phishing preventie.. onze klanten vinden die versplintering onduidelijk en onhandig.  

Han was op jonge leeftijd al gefascineerd door informatiebeveiliging en later enthousiast gemaakt door z’n collega Bas van den Berg. In de afgelopen jaren hebben ze kleine en middelgrote organisaties geholpen die slachtoffer werden van datalekken en ransomware. De eerste vraag die we vaak stellen is 'Wanneer heb je voor het laatst een back-up met belangrijke gegevens terug gezet? Dan blijf het stil.' Om te voorkomen in plaats van te genezen richtte hij met Bas Skopos.AI op. 

‘We monitoren continue alle cyberrisico’s op mens en machine, dan kun je preventief handelen. Door alle risico’s te verzamelen op één plek en goed uit te leggen wat het inhoudt aan de gebruiker en wat hij of zij kan doen, zijn we uniek in de markt’. ‘Van aangifte tot juridische zaken, er zijn veel gevoelige gegevens binnen de advocatuur, notariaat, overheid en bij fiscale professionals. Wij zien dat veel organisaties zich zorgen maken: hebben we onze cyber security wel op orde?’ Ook zijn er genoeg bedrijven die al een stap verder zijn, maar nog met de vraag zitten: hoe pakken we dit goed aan? ‘Skopos is relevant voor deze organisaties omdat ze meetbaar in control komen’.  

Innovatie en een startup 

Een startup begint vaak met een idee of creatieve oplossing wat daarna bewezen moet worden. Han vindt dat innovatie één van de belangrijkste factoren van succes is. ‘Innovatie is voor mij dat je met veel creativiteit een probleem kunt oplossen én dat het voor iemand echte waarde heeft’. ‘Criminelen zijn iedere dag bezig met nieuwe aanvallen en nieuwe technieken. Voor ons is het daarom belangrijk om ook te innoveren, zodat je de criminelen een stap voor bent en de klanten en gebruikers veilig kunt houden.’   

Hij vertelt over het toepassen van innovatie bij Skopos: ‘De meesten uit ons team hebben gewerkt voor Rabobank, Achmea, maar ook in Londen en Zurich voor Lloyds en UBS. We hebben banken en verzekeraars veilig gehouden. We gebruiken nu die innovatieve technieken voor onze klanten. We kunnen bijvoorbeeld goed voorspellen wie een hoog risico loopt om gehackt of aangevallen te worden en daar op slim acteren’. ‘Maar voor onze gebruikers is de technologie niet zo belangrijk, het is belangrijker om er resultaat uit te halen en een aanval te voorkomen’.  

De reputatie van een startup? 

Voor elke organisatie is een goede reputatie ontzettend belangrijk. Zeker als het gaat om informatiebeveiliging, dat is het tegenwoordig nog belangrijker. ‘Bij notarissen, advocaten, fiscalisten en gemeenten heb je te maken met gevoelige (klant)informatie. Je reputatie is nummer 1, je moet een betrouwbare partij zijn waar data veilig is en waar mensen verstand van zaken hebben.’ Han licht toe: ‘Met Skopos zijn we kenmerkend in de manier waarop wij heel transparant te werk gaan. We hebben de juiste mensen aan boord en laten continue testen en audits uitvoeren, zodat iedereen kan zien dat de data veilig is’.  

Skopos en LightSpeed:  

Dit jaar begon Sdu met het moederbedrijf Lefebvre Sarrut een uniek project: LightSpeed. Han vertelt over het proces om deel te nemen en was enthousiast dat Skopos uiteindelijk is gekozen als winnaar voor de samenwerking met Sdu: ‘We hebben meegedaan met het LightSpeed programma om drie redenen. De website had een duidelijk verhaal, wat precies aansloot op waar wij naar op zoek waren. Ik zag dat het erg pragmatisch is, heel doelgericht’. Ook las ik een artikel over Keeyns, een bedrijf dat een samenwerking aanging met Sdu, en dat was precies waar wij ook naar op zoek waren’. Volgens Han was dat een heel concreet voorbeeld van het beste halen uit een startup. ‘Ten derde is eigenlijk de coach van het programma, Matthieu Bouillon (Corporate startup accelerator manager bij Lefebvre Sarrut), hij heeft heel veel ervaring met zowel de corporate kant als met startups. Hij kan echt goed een brug slaan tussen beide kanten’. Han is erg te spreken over de samenwerking met Sdu. ‘We proberen echt van elkaar te leren, zoals het aanpakken van productontwikkeling.’  

Naast dat een startup veel kan leren van een organisatie, kunnen zij volgens Han ook veel leren van de manier van werken in een startup. Han: ‘Hoe luister je continu naar je gebruikers of je klanten en hoe gebruik je die informatie om relevant blijven? Dat vereist een cultuur waarin mensen nieuwsgierig zijn, waar de mensen willen leren en waarin mensen open staan voor veranderingen.’ 

 

Meer weten of Skopos? Bekijk hier de website.

Meer weten over hoe Sdu innoveert? Lees hier het interview met de Chief innovation manager, Esther van Doesburg.

Opmerkingen