Swipe to the left

De datapijplijn onmisbaar voor de toekomst van e-Commerce

Print
De datapijplijn onmisbaar voor de toekomst van e-Commerce
By 23 augustus 2018 2939 keer bekeken Geen opmerkingen

E-Commerce zit in de lift. Door de opkomst van e-markplatforms als Amazon en Alibaba groeit het aantal losse pakketten, verzonden binnen en buiten Europa, jaarlijks met 15%. Een uitdaging van formaat voor de Nederlandse douane én het bedrijfsleven. Sdu stelde vijf vragen aan hoogleraar informatie- en communicatietechnologie Yao-hua Tan over de knelpunten en de toekomst van e-Commerce en de gevolgen van een ‘harde’ Brexit.

1. Wat is uw expertise en hoe houdt u zich bezig met e-Commerce?

‘Als hoogleraar informatiesystemen en informatiemanagement ligt mijn expertise bij IT-innovatie. Ik ben continu bezig met het zoeken naar IT-oplossingen voor een efficiënter douanetoezicht. De douane maakt bijvoorbeeld veel gebruik van het menselijk oordeel, waarbij er relatief veel containers worden geselecteerd waarmee niets aan de hand is. Deze expertrisicobeoordeling kan veel sneller en effectiever door de douane targeting officer te ondersteunen met data analytics en artificial intelligence. Hiermee is ook het bedrijfsleven geholpen, omdat er dan minder verstoring is in de supply chain.’

2. Wat zijn volgens u de belangrijkste twee knelpunten bij e-Commerce?

‘Allereerst is er de enorme groei in volume. Er worden jaarlijks miljoenen losse pakketten verzonden naar Nederland, en dit aantal groeit snel, zo’n 15% per jaar. Dit betekent ook een 15%-groei van declaraties door de douane. Een enorme extra uitdaging voor de douane.’

'Declaraties bij e-Commerce zijn foutgevoeliger dan bij gewone goederen.'

‘Verder zijn declaraties bij e-Commerce foutgevoeliger dan bij gewone goederen die worden verscheept. Dit komt door de ingewikkelde constructie van e-Commerce. Neem bijvoorbeeld de heffing van btw. Een product kan eerst vanuit China naar Nederland worden verstuurd, en daarna weer in Spanje worden verkocht. In welk land hef je dan de btw? De tussenkomst van e-marktplatforms zoals Amazon en Alibaba maakt het geheel nog lastiger, omdat het verkoopproces zich online afspeelt. Hierdoor ontbreken er vaak gegevens waardoor douanebeambten meer uitzoekwerk hebben.’

Naast de grote hoeveelheid pakjes en foutgevoelige declaraties vormen de aankomende veranderingen binnen de EU-regelgeving en -procedures ook een uitdaging. Zo verandert binnenkort de 21-eurovrijstellingsgrens voor pakketten. Onder dit bedrag hoeft nu nog geen aangifte te worden gedaan. Deze veranderende regelgeving heeft een grote invloed op de douane en het bedrijfsleven. ‘Dit vergt ingrijpende aanpassingen van de IT-systemen van zowel de douane als het bedrijfsleven’, aldus Tan.

3. Wat moet er volgens u gebeuren om deze knelpunten op te lossen?

‘Je moet wat met die groei, daar kan de douanewereld niet omheen. De capaciteit van de douane zal op korte termijn worden uitgebreid met zo’n 800 à 900 extra douanebeambten. Dit helpt absoluut, maar is nog steeds niet genoeg. Zelfs met 1.000 mensen extra is het probleem nog niet opgelost, zeker met oog op de naderende Brexit.’

'Een datapijplijn kun je zien als het internet voor de logistiek.'

Wat moet er dan gebeuren om de douane te ontlasten? Het antwoord ligt volgens Tan in slimme IT-innovaties. ‘Mijns inziens is het implementeren van een datapijplijn, eventueel met blockchaintechniek, een goede oplossing. Een datapijplijn kun je zien als het internet voor de logistiek. Met een datapijplijn kan de douane gegevens van goederen al bij de bron ophalen, zoals verkopende websites in China of e-marktplatforms als Alibaba of Amazon. Op die manier is een aangifte sneller en beter te controleren, en kan deze ook sneller door de douane worden verwerkt.’

'Met een datapijplijn kun je gegevens van goederen bij de bron ophalen zoals Amazon.'

Een andere goede oplossing volgens Tan is het inzetten van big data analytics. ‘Je kunt bijvoorbeeld met machine learning de expertise van douane targeting officers aanleren zodat een IT-programma hen kan ondersteunen bij hun risicoanalyse van goederen. Dit kan ingebouwd worden in het nieuwe CRIS Customs dashboard wat door de douane nu wordt ontwikkeld om de enorme volumes aan pakketten te kunnen bedwingen. Dit heeft ook weer een positief effect op het bedrijfsleven. Pakketten kunnen namelijk met deze oplossing sneller worden vrijgegeven en dan zijn er ook minder logistieke vertragingen. We gaan deze data analytics samen met de douane ontwikkelen in ons nieuwe EU project PROFILE.’

4. Heeft de Brexit of de handelsoorlog met de VS meer invloed op e-Commerce? Zijn de gevolgen te vergelijken?

‘Dit is eigenlijk appels met peren vergelijken. De handelsoorlog met de VS is niet typisch e-Commerce. Het gaat hier om staal, Harley Davidsons etc., die meestal niet via het e-commercekanaal worden verhandeld. Een ‘harde’ Brexit gaat het meeste pijn doen voor e-Commerce. Er is nu binnen Europa geen enkele administratieve hindernis. Na een ‘harde’ Brexit wel, dit betekent een enorme toename van douaneaangiftes voor e-commercehandel met Groot-Brittannië, en dus een enorme extra last voor de douane en het bedrijfsleven.’

5. Binnenkort is weer het jaarlijkse Nationaal Douanecongres. Waar kijkt u naar uit?

‘Ik kijk naar veel dingen uit. Bijvoorbeeld naar mijn presentatie over blockchainontwikkelingen en mijn deelname aan het panel bij het e-Commerce debat. En natuurlijk naar de presentatie van mijn customs masterstudent Hans Pieters over samenwerken met online marketplaces voor een efficiënter douanetoezicht op e-commerce. Maar ik ben ook benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen binnen het douaneprofessie en ben scherp op nieuwe invalshoeken voor ons onderzoek en customs master onderwijs. Wat ik vooral zo goed vind aan het Douanecongres is het laatste nieuws omtrent politieke ontwikkelingen zoals de Brexit en nieuwe ontwikkelingen en procedures bij e-Commerce en het UCC. Na het congres ben ik altijd weer helemaal bij.’

Nationaal Douanecongres 2018

Tijdens de 13e editie van het Nationaal Douanecongres staan Brexit, e-commerce en allerlei ontwikkelingen op douanegebied centraal. Op 11 oktober 2018 vindt het congres plaats in het WTC Rotterdam.

Expertsprekers vanuit binnen- en buitenland geven een overzicht van o.a. de laatste ontwikkelingen in de Brexit-onderhandelingen, de afhandeling van e-commercegoederen en oplossingen voor de naderende douaneproblematiek door de Brexit. Daarnaast vindt, onder leiding van dagvoorzitter Roelof Hemmen, hét e-commerce debat plaats met prof. Walter de Wit, prof. dr. Albert Veenstra en prof. dr. Yao-Hua Tan. Het debat gaat over hoe de wet, de logistiek en IT op elkaar ingrijpen en soms met elkaar in conflict zijn.

Meer weten over het Nationaal Douanecongres? Neem dan een kijkje op: http://www.douanecongres.nl/.

Meer lezen over e-Commerce?

Posted in: Douane