De kracht van samen: de sleutel voor het notariaat van de toekomst

Dirk Heuff
19 juli 2023

‘Samen: dat is het sleutelwoord voor het notariaat de komende jaren.’

‘Hoe gaat het notariaat het in de toekomst maken?’ Deze vraag leggen we voor aan notariscoach Dirk Heuff. ‘Een paar kleine veranderingen in de kijk op modern werkgeverschap en klantgericht ondernemerschap zorgen ervoor dat deze branche weer een paar jaar vooruit kan.’ We praten met Dirk over het ‘onderhoud’ van de sector, de uitdagingen en de kansen.

Laat het team meedenken

Het notariaat is een vrij traditionele beroepsgroep met aan het roer vaak notarissen die conservatiever zijn dan de rest van het team. Dat betekent volgens Dirk dat kantoren vasthouden aan het verleden. Toch is een frisse blik op de toekomst een pré om toekomstgericht te ondernemen. ‘Geef medewerkers de ruimte om mee te denken. Dat zorgt voor verbinding en verantwoordelijkheid, maar ook dat het kantoor aantrekkelijker wordt als werkgever. Dat bedoelen we met ‘Sámen maken we het notariaat’.’

Samen kijken naar de toekomst

Samenwerking is niet alleen samen komen tot een advies of akten. Met samen bedoelt Dirk ook met anderen werken aan de visie en missie van het kantoor. Als team, maar ook met collegakantoren of binnen netwerken. ‘Kijken in een andere keuken kan heel verfrissend zijn. Tijdens de training ‘Leergang leiderschap in het notariaat’, die ik samen met Trijnie Lukassen-Beije voor Sdu verzorg, merken we hoe fijn kantoren het vinden om van elkaar te leren en met elkaar te sparren. Hoe spannend het in het begin ook lijkt om je naar andere kantoren kwetsbaar en behulpzaam op te stellen; het opent wel de ogen.‘

‘Laat je af en toe eens doormeten.’


Doormeten

Samen is daarnaast ook het samenwerken met mensen die geen notaris zijn, maar wel ervaring hebben van bedrijfsvoering, ondernemerschap, leiderschap en personeelsontwikkeling. ‘Haal dat soort kennis naar binnen. Daarvoor hoef je geen hele boom aan ondersteuners op te tuigen, maar laat je kantoor eens doorlichten door een specialist: je omzet en je ideale klanten en die kijkt waar ruimte voor verbetering is. Eens per half jaar is voldoende. Spiegel je ideeën.’

‘Dealen met een medewerkersgroep die anders tegen werken aankijkt, kan een uitdaging, maar ook een sleutel zijn.’

Het maken in de toekomst

Om het in de toekomst te maken, zijn volgens Dirk twee onderwerpen key: modern werkgeverschap en klantgericht ondernemerschap.

Modern werkgeverschap

De nieuwe generatie zit anders in de wedstrijd dan de gevestigde orde. Een goede work-life balance is hét thema. Voor medewerkersbinding en employer branding is het goed om na te denken wat modern werkgeverschap voor het kantoor kan betekenen. ‘Het is lastig om te dealen met een medewerkersgroep die anders tegen het werk aankijkt dan jij dat misschien doet. Dit is een uitdaging, maar kan ook een sleutel zijn.’

Klantgericht ondernemerschap

Als notaris heb je te maken met klanten. Dirk: ‘Klanten zijn geen juridische kwesties met een creditcard eraan gekoppeld. Klanten zijn mensen, ook als dat een CEO van een multinational is. Mensen hebben emoties en behoeften die per dag kunnen verschillen. Die herkennen én benutten, zou een enorm onderscheidend vermogen kunnen zijn. Zodra de relatie versterkt, dan is er ook minder cynisme richting een notaris. ‘Een akte is maar een akte’: deze uitspraak kan, zodra je continu je meerwaarde laat zien, definitief naar de achtergrond verdwijnen.’

Dé tip

Voor bovenstaande twee onderwerpen geeft Dirk als tip om het gesprek met een kleine groep medewerkers aan te gaan. ‘Stel je kwetsbaar op en vraag om hun input, hun ideeën. Geef aan dat je iets wilt veranderen, maar zoekt naar de juiste manieren. Je krijgt gegarandeerd nieuwe invalshoeken én loyaliteit van je team, omdat ze zich gehoord voelen. Leg deze ideeën dan, indien wenselijk, bij een professional neer die kan helpen bij de uitvoering.’
 

Dirk geeft aan dat dit ook voor digitalisering geldt. Voor een notaris alleen is dit vaak moeilijk behapbaar. Welke technologie grijp je wel aan en welke niet? Leg deze vragen en verantwoordelijkheid rondom ICT & innovatie ook eens bij een medewerker neer die dit leuk vindt. Dirk: ‘Zo ontstaan mooie nieuwe dingen en word jij ontlast. Bovendien verandert mogelijke weerstand voor vernieuwing in positieve teamspirit. Je hoeft niet alle ideeën ineens door te voeren. Ieder klein stapje is een mogelijke verbetering. Experimenteer daarmee.’


Experimenteren is mogelijk falen (én heel leerzaam)

Al stippen we daarmee ook direct een gevoeligheid aan. Experimenteren vraagt enerzijds om leiderschap. Het is volgens Dirk cruciaal dat je je deze vaardigheden eigen maakt, zodat je een visie kunt uitstippelen waar het team in volle vaart voor wil gaan. Dat gaat over informeren, stimuleren, motiveren en soms corrigeren. ‘Dit kun je leren. Dat kan met onze training ‘Leergang leiderschap in het notariaat’ of met een andere training, maar maak die tijd voor jezelf vrij, zodat jij erachter komt wie je als leider van het kantoor wil zijn.’

Experimenteren zelf is voor deze beroepsgroep, die van origine risicomijdend is, spannend. Dat betekent een kans om op je bek te gaan. ‘Ook hiervoor geldt, maak kleine stapjes. Krijg daar wat zelfvertrouwen in, en, doe het samen. Zo deel je verantwoordelijkheden, tegenvallers en successen. Van bovenaf opleggen is geen modern werkgeverschap, dus laat je spiegelen wie je als moderne ondernemer wil en kunt zijn.’

Hoe blijf je toekomstproof

‘Doe je oogkleppen af en zoek verbinding en samenwerking op,’ dat is volgens Dirk de toekomstige succesfactor. Kijk ook kritisch naar de klantreis en klantrelatie. Er gebeurt zoveel in het leven van ieder mens waarbij een notaris een rol speelt: een huis kopen, trouwen, kinderen scheiden, of een overlijden. ‘Onderhoud die relatie structureel, dan klopt men bij jou aan voor het notariële werk.’

Voor klanten is het fijn dat ze juist op die emotionele momenten een goede klik met de notaris hebben. Die band kun je met een jaarlijks of tweejaarlijks telefoontje al onderhouden. Zakelijke klanten zouden periodiek opgezocht kunnen worden. ‘Dan fungeer je als sparingpartner en daarmee ben je je toekomst ook meer zeker. Kortom, betrek anderen en denk na over de toekomst. Maak keuzes, zonder er maanden over na te denken. Dan ben je echt leiding aan het geven.’

Meer weten over de Leergang Leiderschap in het notariaat? Lees meer via hier en meld je direct aan.