De tijd die je wist dat die zou komen

Vakantie
17 augustus 2022

De vakantieperiode is weer begonnen. Voor veel mensen hét moment om erop uit te trekken. Voor mij geldt dat een keer niet zo. Wie de afgelopen blogs van mij heeft gevolgd, die heeft gelezen dat ik dit voor jaar al wat reizen achter de rug heb. Cruise in de Caraïben, songfestival in Turijn en recent mocht ik ook een week Athene onveilig maken. Wees gerust, de monumenten staan er volgens mij nog...

Het is opvallend dat sedert corona het afwezig zijn toch wel anders is geworden. Immers, zijn er vakantieplekken waar geen wifi aanwezig is? Dankzij Zoom en/of Teams kan je er als lid van de ondernemingsraad er ‘gewoon’ bij zijn. No problemo. Maar ga je het ook doen? De druk wordt bij belangrijke besluiten steeds groter. Nee zeggen is geen optie (of toch?). Je kan wel een recht hebben om onbereikbaar te zijn, maar hoe effectueer jij dat nu ook in de praktijk.

Ik ben ook verbonden aan de Tilburgse universiteit. Daar is een paar jaar geleden (ik zal het niet vergeten) een nieuw programma geïntroduceerd dat ik bij vakantie kan aanzetten. De mailer die gedurende mijn vakantieperiode een mail stuurt krijgt dan een out of office melding: de heer Jellinghaus is wegens vakantie afwezig. Tot hier niets raars. Maar dan: ter voorkoming van stress bij terugkeer van zijn vakantie wordt uw e-mail nu automatisch gewist. U wordt verzocht na zijn terugkeer van vakantie het document opnieuw te sturen.

Wat hiervan te vinden?

Vanuit een arbotechnische optiek spreekt dit aan. Maar is dat ook uitvoerbaar binnen de meer commerciële wereld? Natuurlijk: binnen de universiteit moeten de studenten zich maar richten naar de grillen van de docent. Maar kan ik dit ook in bijvoorbeeld een dienstverlenend beroep doen? Wat zou u ervan vinden wanneer u een dergelijk e-mail zou ontvangen wanneer u mij mailt (ik ben immers ook advocaat) terwijl u met een acuut probleem zit. Of uw huisarts? Meer klantvriendelijk (althans zo heb ik het altijd gedaan) is om vooral je out of officie-bericht niet aan te zetten. In plaats daarvan laat ik mijn secretariaat (gelukkig heb ik die) regelmatig mijn mailbox checken op mails en laat het hen afhandelen. Dan wordt het meteen opgepakt of ontvangt de zender een persoonlijke mail waarin wordt aangegeven dat ik na mijn vakantie hierop terug kom.

Het zoeken van een balans tussen werk-privé moet dan ook van meerdere kanten worden bekeken. Ik als consument vind service immers ook belangrijk.

Overigens heb ik voor de reislustige ook nog een tip. Al jaren beschik ik over een oude Nokia-telefoon. Speciaal voor vakanties! Geweldig. Hij kan bellen! Maar geen mail. En mijn kantoor kan mij in geval van nood hierop bereiken. Maar cliënten hebben het nummer niet. Echt rustig en toch een achtervang geregeld. En geen hinderlijke mails, want die kan hij niet ontvangen. Ik kan iedereen aanraden om dit ook te doen. Al was het maar omdat deze telefoon het 2 weken doet zonder opladen. Ja, we waren bijna alweer vergeten dat dit ook kan.

Ik wens iedereen een prettige vakantieperiode!

 

Meer informatie over Inzicht in de OR online vind je hier

Opmerkingen