Commercieel directeur Willem Ter Linden werkt aan een nieuw Sdu

Loading...
Commercieel directeur Willem Ter Linden werkt aan een nieuw Sdu
17 februari 2021 419 keer bekeken

Klanten helpen om nog succesvoller te worden en de wereld het ‘nieuwe Sdu’ laten zien. Vanuit die twee missies ging Willem Ter Linden in september 2019 als Commercieel directeur bij Sdu aan de slag. Het eerste resultaat is inmiddels volop zichtbaar.

Een degelijke, traditionele organisatie die al 200 jaar bestaat. Dat was het beeld dat Ter Linden van Sdu had. ‘Het tegendeel is waar’, zegt hij. ‘Dat had ik direct nadat ik startte door. En natuurlijk ook al wat eerder, anders was ik niet met ze in zee gegaan.’ Wat hij aantrof, was een zeer gedreven organisatie, waar innovatie een belangrijke plaats inneemt. ‘Met allemaal gedreven mensen die heel graag willen, met een echt Sdu-hart wat staat voor een enorme betrokkenheid en grote veranderingsbereidheid. Dat is heel belangrijk. Want als je dingen anders gaat doen, moeten mensen wel mee willen.’

Veranderen met een doel

Dat veranderen gebeurt onder Ter Lindens leiding overigens zeker niet ‘om het veranderen’. Daarom is hij eerst duidelijk in kaart gaan brengen hoe de situatie was toen hij binnenkwam en hoe er op dat moment werd gewerkt. ‘Ik heb vervolgens een aantal veranderingen doorgevoerd in de sales, marketing en customer success organisatie die ervoor zorgen dat we goed uitvoering kunnen geven aan de strategie van Sdu”. Dat Sdu veel meer is dan een uitgeverij was hem snel helder. ‘Vanuit branding werken we keihard om dat beeld te veranderen’, gaat hij verder. ‘Wij hebben een diep geloof dat we specialisten en professionals in wet- en regelgeving met moderne technologie, informatie, software en handige tools kunnen helpen om succesvoller te zijn in wat ze doen. Dat is waar Sdu voor staat. Natuurlijk maken we nog steeds alle officiële publicaties voor de Rijksoverheid. Ook dat doen we met hart en ziel. Maar het is niet meer wat we in eerste instantie willen uitdragen. De nadruk komt veel meer te liggen op bijvoorbeeld de tools van ons Legal Tech Solutions team waarmee we onze klanten veel pro-actiever kunnen helpen in hun dagelijks werk.’

Sdu Academy

Als je professionals wil helpen om succesvoller te zijn, dan moet je ze ook écht begrijpen. Een heel belangrijk onderdeel van de verandering die Ter Linden doorvoerde, is zorgen dat de sales- en marketingmensen écht snappen hoe wet- en regelgeving tot stand komt en wat een advocaat, notaris of jurist bij de gemeente doet en hoe zijn werkdag eruitziet. ‘Al onze medewerkers die met klanten communiceren, moeten dat weten.’ Om dat tussen de oren te krijgen, is de Sdu Academy opgestart. ‘We hebben natuurlijk ongelofelijk veel kennis in huis’, licht hij toe. ‘Elk kwartaal organiseren we sessies. Bijvoorbeeld voor iedereen die te maken heeft met fiscalisten. Dan vragen we een vakredacteur die iets kan vertellen over de fiscaal adviseur. Of we nodigen de fiscaal adviseur zelf uit om te vertellen hoe zijn/haar dag eruitziet, wat hij/zij allemaal doet en welke impact bepaalde actuele ontwikkelingen hebben op het werk.’

Een adviseur die écht kan helpen

Als de klanten succesvol zijn, is Sdu dat ook. Vanuit die drijfveer ging Ter Linden anderhalf jaar geleden aan de slag. En dat werpt inmiddels zijn vruchten af. ‘Onze sales- en marketingmensen begrijpen de klant steeds beter’, zegt hij. ‘Op LinkedIn presenteert accountmanagement zich als expert op het vakgebied. Ze worden dan trusted advisor voor advocaten en fiscalisten. Niet als verkoper van een product, maar als adviseur die echt kan helpen. Die verandering zie je ook heel duidelijk terug op onze socials. Die zijn nu veel meer ingestoken vanuit het idee: er zijn nieuwe ontwikkelingen op de markt, wil je daar meer over weten? Dan kan ik je daarbij helpen.’

Meer persoonlijke aandacht

Om dit proces te versterken, breidt Sdu het accountmanagement uit. ‘Tot nu toe hadden alleen onze key accounts een eigen accountmanager die hen adviseert en helpt succesvol te zijn met producten van Sdu’, legt Ter Linden uit. ‘Dat werkt erg goed en wordt enorm gewaardeerd door onze klanten. Daarom hebben we naast de uitbreiding van het Accountmanagers ook Product Trainers aangesteld. Daarmee geven we ook de groep klanten net daaronder meer persoonlijke aandacht..

Enorme boost

De eerste successen zijn gevierd en dat geeft een enorme boost aan het dagelijks werk van mensen, zo weet Ter Linden. ‘Als ik zie dat bij steeds meer mensen het besef doordringt hoe het nieuwe Sdu eruitziet en welke transformatie we ondergaan, dan geeft mij dat ook een enorme boost. Net als het feit dat we ondanks die hele corona ellende toch een aanzienlijke stijging hebben van de medewerkerstevredenheid. Dat is toch geweldig?’

 

Werken bij Sdu?

Check onze vacatures.