Swipe to the left

Grootste knelpunt bij e-Commerce is de handhaving van de regelgeving

Print
Grootste knelpunt bij e-Commerce is de handhaving van de regelgeving
By Yvonne Michielsen 10 oktober 2018 1447 keer bekeken Geen opmerkingen

E-Commerce zit in de lift. Door de opkomst van e-markplatforms als Amazon en Alibaba groeit het aantal losse pakketten, verzonden binnen en buiten Europa, jaarlijks met 15%. Een uitdaging van formaat voor de Nederlandse douane én het bedrijfsleven. Sdu stelde vijf vragen aan bijzonder hoogleraar internationaal en Europees douanerecht en partner Global Trade bij EY Walter de Wit over de knelpunten en de toekomst van e-Commerce en de gevolgen van een ‘harde’ Brexit.

1. Wat is uw expertise en hoe houdt u zich bezig met e-Commerce?

‘Ik ben gespecialiseerd in de btw- en douaneproblematiek rondom de invoer van goederen die via e-Commerce worden verkocht. Hierover geef ik met regelmaat lezingen en doe ik advieswerk. Verder begeleid ik mijn studenten met onderzoek naar deze btw- en douaneproblematiek. Voor de douane gaat het om het controleren van de invoer van de verschillende pakketten die via e-Commerce verzonden worden. Dat is een uitdaging, want het gaat om grote hoeveelheden. Over de meeste ingevoerde producten moet ook btw worden afgedragen. Welke mogelijkheden heeft de belastingdienst om ervoor te zorgen dat de btw daadwerkelijk wordt afgedragen?

2. Wat zijn volgens u de belangrijkste twee knelpunten bij e-Commerce?

‘Handhaving van de regelgeving is absoluut een knelpunt. Nu is bepaald dat geen btw afgedragen hoeft te worden over goederen die minderen dan €22 euro waard zijn. Het vermoeden bestaat dat goederen vaak ondergewaardeerd worden om onder de btw-verplichting uit te komen. Hoe ga je dat controleren? Ook de controle van de inhoud van de pakketten zelf is een uitdaging. Hoe kom je erachter dat er bijvoorbeeld geen gevaarlijke stoffen of wapens worden verzonden?’

3. Wat moet er volgens u gebeuren om deze knelpunten op te lossen?

‘In 2021 treedt nieuwe Europese regelgeving in werking die het innen van btw door de belastingdienst een stuk eenvoudiger maakt. De algemene regel wordt dan dat wanneer je als bedrijf een verkoop faciliteert, je verantwoordelijk bent voor de btw-afdracht. Dat heeft tot gevolg dat grote platforms als Alibaba verantwoordelijk worden voor het afdragen van de btw voor elke verkoop via hun site, en niet meer de handelaren die via een dergelijk platform hun producten aanbieden. Werkt een bedrijf niet mee aan dit systeem, dan geldt voor de goederen die via e-Commerce worden verkocht dat de pakketbezorgers uiteindelijk verantwoordelijk worden voor de btw-afdracht. Zoals gezegd; dit wordt een stuk overzichtelijker voor de belastingdienst.’

‘Internationale samenwerking is ook van belang om de knelpunten op te lossen. Als de douane de juiste informatie krijgt van het exporterende land, dan is de douane ook beter in staat om te controleren.’

4. Heeft de Brexit of de handelsoorlog met de VS meer invloed op e-Commerce? Zijn de gevolgen te vergelijken?

‘De Brexit betekent extra werk voor de douanemedewerkers. Zij zullen nog meer pakketten moeten controleren, want alle pakketten die vanuit het Verenigd Koninkrijk verstuurd worden vallen dan niet meer onder het Europees recht. De handelsoorlog met de VS heeft geen gevolgen voor de btw- en douaneproblematiek van e-Commerce. Goederen zullen mogelijk duurder worden omdat hogere invoerrechten worden doorberekend, maar dat staat los van de btw-afdracht.’

5. Binnenkort is weer het jaarlijkse Nationaal Douanecongres. Waar kijkt u naar uit?

‘Iedereen die beroepsmatig te maken heeft met het douanerecht, komt naar het Nationaal Douanecongres. Ik ontmoet hier altijd veel collega’s uit het werkveld en daar kijk ik ook nu weer naar uit. Het is interessant om vakgenoten te ontmoeten en te discussiëren over de actuele ontwikkelingen op dit toonaangevende en inspirerende congres.’

Nationaal Douanecongres 2018

Tijdens de 13e editie van het Nationaal Douanecongres staan Brexit, e-commerce en allerlei ontwikkelingen op douanegebied centraal. Op 11 oktober 2018 vindt het congres plaats in het WTC Rotterdam.

Expertsprekers vanuit binnen- en buitenland geven een overzicht van o.a. de laatste ontwikkelingen in de Brexit-onderhandelingen, de afhandeling van e-commercegoederen en oplossingen voor de naderende douaneproblematiek door de Brexit. Daarnaast vindt, onder leiding van dagvoorzitter Roelof Hemmen, hét e-commerce debat plaats met prof. Walter de Wit, prof. dr. Albert Veenstra en prof. dr. Yao-Hua Tan. Het debat gaat over hoe de wet, de logistiek en IT op elkaar ingrijpen en soms met elkaar in conflict zijn.

Meer weten over het Nationaal Douanecongres? Neem dan een kijkje op: http://www.douanecongres.nl/.

Meer lezen over e-Commerce?


Posted in: Douane