‘Het is net een puzzel die je oplost’ 

‘Het is net een puzzel die je oplost’ 
4 maart 2024

GenIA-L, de nieuwe AI-oplossing van Sdu, is eind januari op de markt gekomen. Daar gingen maanden aan voorbereiding aan vooraf, maar ook nu wordt er hard doorgewerkt. Zo doet senior UX-researcher Esther Feiken onderzoek naar de behoefte van de gebruikers van GenIA-L. ‘Allemaal om ervoor te zorgen dat de AI-oplossing werkt zoals zij dat fijn vinden. Je wilt de stem van de gebruiker meenemen in je productontwikkeling.’ In dit artikel geeft Esther een kijkje achter de schermen.  

Terwijl de data scientists en designers van Sdu GenIA-L aan het bouwen waren, sloot het UX-team midden in dit proces aan. ‘Dat was nog maar afgelopen zomer. Het was ook best pittig, want de trein was al aan het rijden en wij moesten erop springen.’ Waar begin je dan als UX-researcher? ‘We wilden het product valideren bij testers, maar dan moest er eerst bekendheid worden gecreëerd.’  

Testpanel 

Sdu deed online een oproep waarbij geïnteresseerden zich konden aanmelden. Zo ontstond een testpanel van zo’n tweehonderd gebruikers waar Esther en haar team vragen aan konden stellen, op basis van vooraf opgestelde kpi’s. ‘Dat begint met vragen wat hun eerste indruk was en wat hen positief en/of negatief was opgevallen. Maar ook wilden we weten of het aansloot bij hun werkproces, wat er anders moest en of het nuttig was.’ Want het moet volgens Esther wel van toegevoegde waarde zijn. ‘We stellen als UX-researchers daarom altijd de vraag: hoe teleurgesteld zou je zijn als je dit product niet meer zou kunnen gebruiken? Als het antwoord daarop ‘heel erg’ is, dan weet je dat je op de goede weg zit. En je moet natuurlijk wel weten of die hele ontwikkeling van zo’n AI-oplossing zin heeft.’ 

Meten, interviewen en nepknoppen 

In grote lijnen doet het UX-team in deze ontwikkelingsfase dus onderzoek naar waar de markt behoefte aan heeft. ‘Op basis van allerlei meetsystemen en -methoden zorgen we er samen met de productontwikkelaars voor dat er een prototype wordt gemaakt. En wij testen net zolang totdat het goed in de markt staat’, zegt Esther. Dat is inmiddels gelukt, ook dankzij vijf launching partners die actief testen en feedback geven.

Maar wie denkt dat de rol van UX-researchers dan is uitgespeeld, heeft het mis. ‘Ook na de ontwikkelingsfase blijf je testen en volgen hoe het wordt gebruikt en hoe efficiënt het is. Zo voeren we metingen uit, maar plaatsen we ook zogenaamde ‘fake doors’. Dat zijn knoppen of functies die nog niet werken, maar wel ontwikkeld kunnen worden als het UX-team ziet dat er vaak op wordt geklikt. ‘Bijvoorbeeld dat wanneer het antwoord van GenIA-L verschijnt, er een knop staat met: maak hier een rapport van. Als veel mensen hierop klikken, geeft dat ons inzicht in welke functie de gebruiker het meest aanspreekt. Dat biedt dus een start voor het prioriteren van nieuwe features.’ Het leukste vindt Esther het afnemen van interviews met de eindgebruikers. ‘Je hoort hun wensen, behoeften en irritaties en luistert aandachtig. Als je dat vervolgens om kunt zetten naar een volledig product met functies dat hen verder kan helpen, dan is dat voor mij geslaagd. Het is net een puzzel die je oplost!’ 

 

Meer lezen over AI?

Lees onze blogs over AI hier