Hoe langer je online bezig bent, hoe meer mogelijkheden je ontdekt

Hoe langer je online bezig bent, hoe meer mogelijkheden je ontdekt
21 april 2021

Toen Jelle Berghuis in april 2020 als manager opleidingen aan de slag ging, viel hij meteen met zijn neus in de boter. Corona had niemand zien aankomen, maar ineens moest alles anders. ‘Een noodoplossing voor hooguit de komende twee maanden, dachten we allemaal.’ Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en weet iedereen dat de verandering blijvend is. ‘En eigenlijk is dat zo gek nog niet’, vindt Berghuis.

‘Het team Opleidingen is groeiende en bestaat nu uit 18 man’, vertelt Berghuis. ‘Van buitenaf werden we in het verleden als opleidingentak binnen Sdu wel eens gezien als vreemde eend in de bijt. Maar niets is minder waar. Sdu ontwikkelt natuurlijk allemaal producten om professionals te ondersteunen in hun dagelijkse werk bij de toepassing van wet- en regelgeving. Met onze opleidingen doen wij eigenlijk precies hetzelfde. Alleen in een andere vorm. Inmiddels maken wij in het kader van onze opleidingen ook steeds vaker de combinatie met de informatie- en workflowproducten van Sdu. Een win-winsituatie dus die door Corona alleen maar is versterkt.’

Het leerdoel als uitgangspunt

Online learning en webinars, dat deden ze bij Sdu al veel langer maar nog niet in deze mate. ‘We waren toch voornamelijk een fysieke opleider’, legt Berghuis uit. ‘Ineens moest alles anders. En dat ging eigenlijk best heel goed. Binnen een dag hadden we ons eerste webinar online staan. Alleen dan heb je die eerste stappen gezet en hoe dan verder? Aanvankelijk pakten we de fysieke cursus erbij en probeerden we die zo goed mogelijk online aan te bieden. Maar zo werkt het niet. Je kunt veel beter het leerdoel als uitgangspunt nemen en daaromheen aan de slag gaan met het opzetten van een online pakket. In het begin waren het ook allemaal korte webinars van maximaal twee uur en dat ging allemaal nog wel goed. Maar je merkt wel, hoe langer je bezig bent, hoe meer je ontdekt wat je allemaal nog meer kunt doen.’

Een veel grotere groep bedienen

In het najaar mocht er ineens heel even wat meer. Berghuis: ‘Beperkte fysieke bijeenkomsten die we dan weer online konden streamen waardoor we een veel grotere groep kunnen bedienen. Zo hebben we ervaring kunnen opdoen met een hybride vorm, die we in de toekomst zeker verder gaan uitrollen.’ Tegelijkertijd vraagt die vorm om een andere invulling, merken Berghuis en zijn collega’s. ‘Een op één fysieke sessies streamen, kan soms wat saai en langdradig zijn’, legt hij uit. ‘Als het voornamelijk de docent is die zijn verhaal vertelt, loop je het risico dat het eenrichtingsverkeer wordt en dat mensen die vanuit een andere locatie meedoen eerder afhaken.

Tegen een scherm praten terwijl je alleen op je werkplek zit is heel wat anders dan in een volle zaal vol geïnspireerd publiek een presentatie geven. Dan moet je veel duidelijker spreken, met meer intonatie en beter gebruik van tempowisselingen en stiltes.’ Om docenten op weg te helpen, heeft het team Opleidingen daarom een toolbox ontwikkeld. Berghuis: ‘We laten ze zien wat er allemaal technisch mogelijk is en welke alternatieve werkvormen je kunt gebruiken. Kennis testen via pollvragen en met praktijkcasussen aan de slag gaan in kleinere groepjes via break-out rooms zijn daar de meest bekende voorbeelden van. Maar ook het werken met de Sdu workflowproducten zoals Taxvice en Notaflow behoort tot de mogelijkheden.’  

Een mix van fysiek en online

De hele wereld verandert en de cursussen veranderen mee. Dat hybride werken niet meer verdwijnt, daar is Berghuis van overtuigd. ‘Online opleiden biedt een enorm voordeel. Zowel voor de deelnemers als voor ons als aanbieder. Het is niet logisch om twee uur heen en weer te rijden voor een cursus van een uur. Door de online-optie die er nu is, passen de opleidingen zich aan. Natuurlijk blijven fysieke ontmoetingen, live interactie en netwerken noodzakelijk en waardevol. Vooral bij meerdaagse opleidingen. Maar voor korte cursussen en ook voor onderdelen van meerdaagse trainingen is een mix van fysiek en online ideaal. Van tevoren kun je on demand thuis voorbereiden en daarna allemaal op hetzelfde niveau een fysieke cursus instappen. Die is daardoor veel efficiënter want de groep kan direct aan de slag. Ook voor ons als opleider werkt dat goed. Natuurlijk zijn we aan het begin wat meer tijd en energie kwijt om alles op te zetten. Maar als de basis eenmaal staat, kunnen we er mee aan de slag en is het vooral zaak om alles up-to-date te houden. Een kleine moeite, maar een waardevolle aanvulling op het totaalaanbod.’

Bekijk onze opleidingen en events