Sdu lanceert innovatietraject

Sdu lanceert innovatietraject
8 december 2020

Het verder bouwen aan de innovatiecultuur binnen Sdu en nieuwe concepten ontwikkelen die aansluiten bij de behoefte van de gebruikers. Dat is het doel van het onlangs gelanceerde Sdu Workflow Innovation Initiative (SWII). Wat houdt dit initiatief precies in en hoe zet Sdu in op innovatie? CEO Sander de Groot geeft antwoord. “Als we alle kennis en ervaring bij elkaar brengen, kunnen we een hoop bereiken”.

Het Sdu Workflow Innovation Initiative

“Wanneer we gebruikers vragen welke nieuwe producten wij zouden moeten maken, dan krijg je waarschijnlijk ideeën die lijken op bestaande producten. Bijvoorbeeld een nieuwe feature voor OpMaat. Dat is zeker relevant, maar we willen graag een stap verder gaan. ” Sander vertelt verder: “maar wanneer je met klanten in gesprek gaat over waar ze in hun werk blij van worden, waar ze bang voor zijn of waar ze gefrustreerd van raken of juist heel enthousiast over kunnen zijn, dan identificeer je op een hele andere manier hun ‘drivers’.” Een praktijkvoorbeeld: “Wanneer een advocaat voor een bepaalde adviesklus niet de complete set informatie heeft om tot een goed voorstel te komen, dan leidt dat tot tijdverlies, maar het zorgt er misschien ook voor dat zo’n professional bang is een cruciale fout te maken omdat hij iets over het hoofd ziet.”, vertelt Sander. ”Als hierdoor een groot probleem bij een klant wordt geïdentificeerd, is het voor ons een mooie uitdaging om daar een passende oplossing voor te vinden.” Daarom is Sdu begonnen met het Workflow Innovation Initiative: “SWII is een innovatietraject waar we mee zijn gestart om op een andere manier mét onze klanten producten te ontwikkelen. Daarnaast willen we medewerkers de kans geven om hun skills en capaciteiten verder te ontwikkelen".

Innovatie en de medewerker

Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die beweren innovatief te zijn, om vervolgens alleen een ideeënbus te plaatsen. Maar dat is niet wat Sdu wil: ‘’Als we alle kennis en ervaring bij elkaar brengen, kunnen we een hoop bereiken. Juist door de ervaring van ons team te combineren met de feedback van klanten komen we op nieuwe ideeën” vertelt Sander. Hij licht verder toe: “We hebben goede mensen en daar moeten we gebruik van maken.” De enthousiaste medewerkers worden 3 tot 4 maanden intensief begeleid en zij zetten zich twee volle dagen per week in voor dit initiatief. “Daarbij krijgen ze ook inspiratiesessies van externe sprekers en interne specialisten”.

Het eerste SWII traject is 21 september gestart en loopt door tot eind 2020. Het team heeft in de afgelopen periode zo’n 40 klanten gesproken en diverse workshops gevolgd. “Vorige week presenteerde het team een probleemstelling gebaseerd op interviews. Nu gaan ze de probleemstelling finetunen en verder toetsen bij klanten. Vervolgens zullen ze daarmee aan de slag gaan om een passende oplossing te ontwikkelen”. 

Leren, inspireren en vooral ook doen, dat is de kern

Sander is er zelf nauw bij betrokken: “Innovatie is echt de pijler waar het bij Sdu om draait. Op verschillende vlakken hebben we al stappen gemaakt, achter maar ook vóór de schermen. Zo hebben we al een hoop nieuwe producten neergezet. Maar als we de transformatie van Sdu willen voltooien en nog meer klanten willen helpen bij hun dagelijkse werk, is er meer nodig.” Sander licht verder toe: ‘We bouwen aan een grote pijplijn vol nieuwe initiatieven. Deze willen we met klanten valideren en prioriteren zodat we snel kunnen kiezen welke nieuwe concepten we op de markt kunnen brengen. Zo kunnen we verder groeien als organisatie en nog belangrijker; beter voldoen aan de behoeftes van onze klanten.”

Sdu maakt bij het SWII gebruik van de Double Diamond design thinking methode. Dit is een beproefde manier om op een gestructureerde manier samen met klanten te werken aan productontwikkeling. Dat start bij het identificeren van het probleem van de klanten en gebruikers. Het is een efficiënte wijze om in korte tijd meerdere sterke concepten te ontwikkelen. Verschillende Sdu-collega’s zijn al expert op het gebied van design thinking, zij zijn dan ook nauw betrokken bij dit project.

Hoe verder?

“Ons doel is om nog dit jaar twee gevalideerde productconcepten te creëren die het werkproces van onze klanten écht zullen ondersteunen”. Sander heeft vertrouwen in de medewerkers en het bedrijf:  “Met de juiste content, techniek en teams kunnen we een hoop bereiken. Bij deze eerste editie van het programma zijn 12 gemotiveerde mensen enorm betrokken die goed samenwerken.” Tot slot heeft het ook een positieve werking binnen de organisatie: “Het moet een soort olievlek van innovatie genereren die intern ook wordt uitgedragen”, aldus een enthousiaste Sander.

 

Meer lezen?

Interview met Sebastiaan Besselsen: Innovatie is een mindset