Werken tijdens een pandemie: drie lessen voor de toekomst

Loading...
Werken tijdens een pandemie: drie lessen voor de toekomst
3 november 2020 99 keer bekeken

Thuiswerken, digitaal vergaderen en meer flexibiliteit. De coronacrisis heeft voor kopzorgen gezorgd, maar ook voor veel verandering. Sommigen spreken zelfs over een ware revolutie: waar verwacht werd dat de digitalisering van het werkende bestaan nog jaren zou duren, lijkt dit nu in enkele maanden bewerkstelligd. Hoe permanent zijn die veranderingen? Wat wordt er meegenomen naar de toekomst? Een interieurarchitect, notaris, advocaat en twee HR-directeuren geven hierover hun mening, middels videobellen uiteraard, waaruit drie lessen voor de toekomst zijn te distilleren.

Les 1: Habitoren in plaats van kantoren

Casper Schwarz is een Utrechtse interieurarchitect die met zijn team interieurs ontwerpt voor de zakelijke markt, zorg en horeca. In het verleden heeft Schwarz interieurs ontworpen voor verschillende advocatenkantoren, zoals NautaDutilh, Jones Day en Ploum.

Hebben de coronaveranderingen impact op zijn werk? Door de versnelde digitalisering lijkt de thuiswerkplek immers belangrijker geworden. Hebben kantoorgebouwen nog wel bestaansrecht? Schwarz denkt van wel; hoewel het virus in eerste instantie ook bij hem tot verwarring leidde. “Vroeger had ik liever niet dat medewerkers thuis werkten. Ik dacht daarover ouderwets,” vertelt hij vanachter zijn webcam. “De afgelopen maanden heb ik echter geleerd dat iedereen ook prima functioneert vanuit huis. Sterker nog: op gegeven moment kon ik weer terug naar kantoor en betrapte ik mezelf erop dat het me tegenstond.” Verrassend, voor de interieurarchitect, die zijn ‘studio’ (een architectenkantoor) bestempelt als “levendig en gezellig”.

Het leidde tot een ingeving: hoe moet dit zijn voor kantoorbewoners, die de hele dag onder een systeemplafond werken? Volgens Schwarz is dit het moment om het kantoorconcept overboord te kieperen. “Naar wat ik gehoord heb, is ook bij andere bedrijven het thuiswerken goed gegaan.

De werknemers hebben hun werk weten te combineren met hun privéleven, waardoor de werkdag anders is gaan functioneren,” stelt hij. “Het traditionele 9-to-5-model, wat vraagt om een praktisch, facilitair kantoor, is niet per se meer nodig.”

De interieurarchitect denkt daarom dat dit het moment is voor een kentering. Een permanente shift in kantoorgebruik. “Draai het om. Niet; wat hebben de medewerkers nodig om te kunnen werken, maar; wat verlangen ze om terug te komen naar kantoor? Velen vinden het thuiswerken namelijk fijn,” legt Schwarz uit. “Maar een deel vindt vijf dagen in de week op kantoor te veel. Een kleiner kantoor, met top notch faciliteiten om samen te werken met collega’s en cliënten, én voorzieningen om je dag naar eigen wens in te vullen, is de oplossing hiervoor.”

Schwarz heeft hier zelfs een naam voor: het Habitoor - een samenvoeging van habitat en kantoor. Het thuishonk van een organisatie, waar medewerkers niet alleen optimaal kunnen samenwerken, maar ook privé-activiteiten kunnen ontplooien als sporten, koken, borrelen of de hond uitlaten. Een plek waar thuis, de organisatie en de omgeving samensmelten, waar werknemers naartoe

wíllen komen. Volgens Schwarz niets nieuws: “Het concept bestaat deels al, maar werd voorheen vooral omarmd door progressieve bedrijven. Door corona verwacht ik dat ook andere bedrijven na gaan denken over ander kantoorgebruik.”

Voor de geestelijke vader van het Habitoor vormen advocatenkantoren een interessante uitzondering. Hij legt uit: “Advocatenkantoren zijn redelijk conservatief. Ze willen wel vernieuwen, maar de uitkomst is toch altijd een traditioneel kantoorgebouw met eigen kamers voor de werknemers. Begrijpelijk, gezien het dossierwerk dat veel concentratie vereist en waarbij samenwerken minder essentieel is. Een deur achter je dichttrekken is dan ideaal.”

Toch ging ook in de advocatuur het thuiswerken redelijk, dus is een verbindende hub ook voor hen relevant. “Het is een interessante uitdaging,” zegt Schwarz opgewekt.

“Maar een mooie shift moet mogelijk zijn nu advocaten ook meer thuiswerken dan dat ze gewend waren. Hun kantoren bestaan momenteel uit eindeloze verdiepingen met individuele kamers. Een Habitoor kan dat verminderen en een meer inspirerende werkomgeving creëren.”

Benieuwd naar de andere lessen?

Lees het in Advocatie Magazine (oktober 2020), vanaf pagina 104.

 

Tekst: Rik Haverman

Fotografie: Roel Dijkstra Fotografie