Hoe ‘het slimste jongetje van de klas’ de snelste werd

Loading...
Hoe ‘het slimste jongetje van de klas’ de snelste werd
27 juli 2021 70 keer bekeken

Sinds 1 juli 2021 is Rechtsorde geheel vernieuwd. Bij de ontwikkeling van het nieuwe portaal stonden volgens product owner Roel Duijf drie wensen van gebruikers centraal: snelheid, snelheid en snelheid. 'Samen met een gespecialiseerd technisch team hebben we de klus geklaard. Het mooie is, vanaf nu wordt het voor de gebruikers alleen nog maar beter!'

Waarom is Rechtsorde compleet vernieuwd?

'Sinds de start van Rechtsorde in 2006 was onze zoekmachine voor juridische en fiscale content qua technische opbouw het slimste jongetje van de klas. Alleen vroeg de markt er niet altijd om. We boden veel te veel technische snufjes aan. De gebruiker deed er nauwelijks iets mee. De wat technocratische opbouw van Rechtsorde zat in het DNA van onze technologiepartner en oprichter van Rechtsorde, dat voorheen nog onder andere cd-roms met juridische data op de markt bracht. Vanuit die expertise is ons zoekplatform ontwikkeld met veel technische hoogstandjes. Toen Sdu het product kocht, werd ingezet op een gebruikersvriendelijke interface. Dat begon te knellen. We besloten hierop afscheid te nemen van het oude platform en onze kennis mee te nemen naar een geheel nieuw platform.'

Wat waren de eisen waaraan het nieuwe Rechtsorde moest voldoen?

'Vanaf de start van het nieuwe Rechtsorde heeft ons ontwikkelteam gebruikers aan het woord gelaten over hun ervaringen en wensen. Uit deze gesprekken kwamen drie duidelijke wensen naar voren: snelheid, snelheid en snelheid. Daarmee kregen we een heel heldere taak mee.'

Hoe is het ontwikkelteam met deze wens aan de slag gegaan?

'Het was allereerst helemaal nieuw voor ons om met de eindgebruiker in een ontwikkeltraject te zitten. Iedereen vond het spannend. Maar het leverde ook ongelooflijk veel inzichten op. We hebben als ontwikkelteam een aantal sessies met eindgebruikers gehad. Vooraf, tijdens het testen van onze prototypes en achteraf bij de workshops over ‘verdiepend zoeken’. Altijd hebben we de feedback van onze klanten direct verwerkt in ons werk.'

Heeft de coronalockdown invloed gehad op de ontwikkeling van het nieuwe Rechtsorde?

'Net voor eerste lockdown hebben we samen met klanten en developers om de tafel gezeten. Die dag zijn we aan de slag gegaan met vragen als: Wat valt je op aan Rechtsorde? Wat zou je anders willen? Wat vind je handig en wat niet? Super waardevolle informatie hebben we zo opgehaald en daarmee konden we een hele tijd vooruit. In die zin zijn we dus niet echt beperkt in ons werk. Uiteindelijk zijn we wel meer online gaan overleggen. In de lockdown hebben we dus gewoon doorgewerkt.'

Hoe kijk je terug op de ontwikkelperiode?

'Het was een intensieve periode, maar met een fantastisch resultaat waar we allemaal trots op zijn.'

Waar ben je het meest trots op?

'Hoe we het nieuwe Rechtsorde met ons team hebben ontwikkeld, dat de klanten er nauw betrokken bij zijn geweest én dat we voor eindgebruikers het goede hebben behouden en het minder goede hebben verbeterd. Hun feedback was hierin steeds leidend. We staan ook altijd open voor opbouwende kritiek en suggesties tot verbeteringen. Onze klantgerichte houding maakt me dus ook zeker trots. Overigens stopt het werk hier niet, we gaan gewoon nog door en Rechtsorde verder ontwikkelen. Het product is nooit af. We blijven werken aan snellere en slimmere tools. De gebruikersbehoeftes staan hierbij centraal. Dat is ook de reden dat we de basis voor het nieuwe Rechtsorde zo snel op orde hadden. Ik hoop en verwacht dat alle gebruikers gaan zien hoe klantgericht we werken en dat dit hen vertrouwen geeft dat wij snel dingen kunnen verbeteren aan hun geliefde product.'

Hoe zijn de eerste reacties van gebruikers op het nieuwe Rechtsorde?

'We hebben behoorlijk wat positieve reacties gehad. De snelheid en overzichtelijkheid vinden ze echt een verademing. Die worden het meest gehoord als positieve punten. Zelf hebben we tijdens de ontwikkeling heel erg het motto van ‘snelheid, snelheid, snelheid’ gehanteerd. Deze nadrukkelijke wens liep als centraal thema door de ontwikkeling. We zijn ook snel: dat uit zich in snel reageren, snel overzicht bieden in de stand van zaken, snel verder met resultaten, sneller met je werk klaar betekent ook sneller naar de borrel. Zo kun je veel zaken aan ‘snel’ hangen. Dat is de filosofie die erachter zit. Snel, betekent ook geen overbodige knoppen, geen toeters en bellen meer in je systeem. Alleen nog functies waar gebruikers ook wat mee doen. Complexiteit is mislukte eenvoud.'

Hoe ziet de toekomst van Rechtsorde eruit?

'Rechtsorde blijft gewoon doorontwikkeld worden zo lang als dat het bestaat. Vanaf nu wordt het ook alleen maar beter voor onze gebruikers. De directe toekomst is heel erg gericht op ‘search’, wij willen vooral slimmer zoeken faciliteren. Dus eigenlijk als je verder terugdenkt, moet het zo gaan: de gebruiker heeft een zoekvraag in zijn hoofd en wij willen een zo kant-en-klaar mogelijk antwoord aanreiken. Hiervoor kijken we ook naar het umfeld waar die gebruiker rekening mee moet houden; Voor een advocaat bijvoorbeeld de tegenpartij. Hoe kun je dan zo snel mogelijk en inzichtelijk mogelijk informatie aanreiken via Rechtsorde, waarbij de gebruiker ook het gevoel heeft dat hij meteen de juiste info heeft? Hoe kunnen wij hem een stap verder brengen? We presenteren toch deels documenten op basis van zoekvragen. Met zulke vraagstukken gaan we nu aan de slag.'

 

Lees hier het volledige interview of

Ontdek nu ook zelf het nieuwe Rechtsorde via rechtsorde.nl

Opmerkingen