Een rondetafelgesprek met vijf general counsels

Loading...
Een rondetafelgesprek met vijf general counsels
11 november 2020 53 keer bekeken

Wat verwachten vijf internationaal opererende general counsels van de advocatuur? Hoe sturen ze hun global teams aan in deze moeilijke tijden? De juridische bazen van NXP, ASM, PVH, Albert Heijn en Juniper spreken elkaar op uitnodiging van Sdu’s Ebbo Haantjes.

‘Ik was normaal gesproken de enige buiten de VS die inbelde in een meetingroom’

Overheden veranderen per dag de kaders waarin bedrijven werken, de bedrijven zelf komen ook in een economische crisis terecht, je ziet je collega’s alleen nog via schermen. Hoe blijven general counsels onder de huidige omstandigheden in verbinding met hun team en hoe blijven ze in control? Ebbo Haantjes, Director Legal Services bij Sdu, organiseerde een round table om van een aantal leiders in de bedrijfsjuridische markt te horen hoe zij op afstand hun wereldwijd opererende teams leiden.

Hoe verandert de positie van general counsel en wat verwachten ze van de advocatenkantoren waar ze mee samenwerken? Ebbo Haantjes: Dit gesprek gaat via Zoom, net als al jullie vergaderingen, vermoed ik. Zijn jullie teams goed ingericht op online samenwerken? “Omdat ik voor een Amerikaans bedrijf werk, was ik al helemaal gewend aan thuiswerken, vooral in de avonduren,” vertelt Hans Albers (Juniper). “Ik zie een verandering in interne meetings. Ik was normaal gesproken de enige buiten de VS die inbelde in een meetingroom, de rest zat in dezelfde kamer. Het was soms best lastig om daarin te participeren. Nu belt iedereen in, dat geeft eenzelfde playing field.” Enrique Boerboom (AH) ervaart vooral dat je bij thuiswerken meer en frequenter contact nodig hebt om dezelfde verbinding te leggen met collega’s. “Dat is toch echt makkelijker bij de koffieautomaat. In een team zitten verbinders die dat online minder goed kunnen, en andersom.”

In het team van Yu Lian de Bakker (PVH) zitten dertig collega’s, die vanuit Milaan, Amsterdam en Düsseldorf werken. “We hebben goed onderling contact, maar je strategie en kortetermijndoelen moeten nog duidelijker zijn, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Ik wil iedereen het gevoel geven dat ze erbij horen. Er werken hier veel millennials, die gingen vaak uit of naar festivals. Voor sommigen van hen was de lockdown, zonder al die sociale contacten, een pittige tijd. Dus houden we ook regelmatig virtuele borrels, of een pubquiz via Zoom.”

Voor Jeroen Seligmann (ASM) is online borrelen geen oplossing, omdat zijn team in verschillende tijdzones werkt. “Ik had net voor de lockdown mijn achillespees gescheurd, was geopereerd en lag in bed. Mijn team zit altijd al op afstand, in de VS, Singapore, Japan, dus contact via de telefoon, Skype en Teams is niet nieuw. Ik heb mijn team een dik compliment gegeven, want ze hebben dit echt goed opgepakt.”

Jean Schreurs (NXP) vindt het leuk om zijn wereldwijd werkende collega’s vaker te zien via zijn scherm. “Een groot deel van mijn team zit in Austin, daar werken 35 juristen en 70 IP’ers. En verder zitten teamleden in Shanghai, Singapore, Hamburg en San José. De effectiviteit van ons werk heeft er niet onder geleden, de interne klanten van de juridische afdeling blijven erg tevreden.”

Christiaan Bramer: Qua manier van werken; wat hebben jullie vanuit leiderschapsperspectief omgegooid door de uitbraak van corona? “Wij sluiten dichter aan bij het directieteam, omdat het vaker nodig is. De frequentie van de vergaderingen is hoger,” vertelt Enrique Boerboom. “Verder hebben we niets radicaal anders gedaan, behalve het verlaten van ons kantoorpand. Met de business hadden we al een goede aansluiting, daarin is niet echt iets veranderd.”

Jeroen Seligmann vertelt dat hij meer dan normaal belt met zijn team. “We bespreken wat er in de business speelt, waar kunnen we helpen, is dat voldoende? We zijn een essentiële industrie, dus al snel hebben we een crisisteam ingericht dat force  majeure-issues besprak, met hierin het hoofd inkoop, sales, manufacturing en mijn team. Dat was nodig omdat er in het begin soms wat gemakkelijk over werd gedaan. ‘Dit waait wel over’. Niet dus.”

“Wij hebben veel fabrieken in Azië, dus het was vanaf de eerste dag crisismanagement, zelfs nog voordat corona was overgewaaid naar Europa,” herinnert Yu Lian de Bakker zich levendig. “Voorheen was een plekje aan de directietafel geen vanzelfsprekendheid, maar nu werd ons team gelijk veel meer bij de besluitvorming van de board betrokken dan normaal.

 

Verder lezen? 

Lees hier verder in Advocatie magazine (vanaf pagina 76)