Swipe to the left

Sdu OpMaat is vernieuwd! 6 x Q&A ‘Overzichtelijker, eenvoudiger en sneller resultaten’

Print
Sdu OpMaat is vernieuwd! 6 x Q&A ‘Overzichtelijker, eenvoudiger en sneller resultaten’
By Mariëtte Bosch, productowner OpMaat 10 januari 2019 1990 keer bekeken Geen opmerkingen

Medio oktober 2018 ging het vernieuwde OpMaat live. Het online platform toont een volledig nieuwe look & feel met een nieuw design dat het geheel veel overzichtelijker maakt. Bovendien vind je nu sneller de juiste resultaten.

OpMaat is het online platform van Sdu voor juridische professionals. Het biedt direct toegang tot de online content van Sdu. Binnen het platform is alle informatie aan elkaar verbonden. Zo kun je eenvoudig doorklikken van een uitspraak naar een wetsartikel, van wettekst naar commentaar of van de ene naar de andere wet. Heb je geen toegang tot een bepaalde bron, dan kun je eenvoudig een (proef)abonnement afsluiten, per domein, voor meerdere domeinen of voor het volledige OpMaat-pakket.

Waarom een nieuw platform?

“Op basis van feedback van klanten werd OpMaat in 2016 al aangepast. Ook daarna bleven we met onze gebruikers in gesprek om het product zoveel mogelijk verder bij hun wensen te laten aansluiten. In die tussentijd ging Sdu Arbeidsrecht live. Ook dat product is in samenwerking met klanten ontwikkeld. De reacties op dit laatste product zijn zo enthousiast, dat wij besloten OpMaat in de lijn van Sdu Arbeidsrecht verder te ontwikkelen. Op die manier ontstaat voor gebruikers een herkenbare omgeving. Dat maakt het navigeren gemakkelijker. Daarvoor is ook de navigatiebalk vereenvoudigd en zijn de zoekstructuren zodanig verbeterd dat je sneller bij de juiste, relevante informatie uitkomt.” Volgens Mariëtte Bosch, productowner OpMaat, kan Sdu met deze nieuwe opzet het product ook gemakkelijker doorontwikkelen. “Het is de bedoeling om er telkens nieuwe functionaliteiten aan toe te voegen.”

Wat valt direct op bij het nieuwe OpMaat?

“Ten eerste het rustige design. Op de homepage zie je onder meer een zoekbalk, het laatste nieuws en de diverse rechtsgebieden, nu domeinen genoemd, waar je op bent geabonneerd. Je krijgt dus alleen die domeinen te zien waar je een abonnement op hebt. Klik je door op zo’n domein, bijvoorbeeld bestuursrecht, dan krijg je op de domeinpagina ook onder meer actueel nieuws te zien, maar dan alleen van bestuursrecht. Tevens zie je binnen één oogopslag alle uitgaven binnen het domein. Je kunt gemakkelijk attenderingen instellen op een bepaalde uitgave, op nieuws of op een zoekvraag. Je krijgt dan per mail een seintje zodra nieuwe informatie beschikbaar is.”

Wat draagt verder bij aan het sneller vinden?

“De ingang via bepaalde domeinen maakt het zoeken en vinden specifieker. Daarnaast kun je ook filters aanbrengen. Bijvoorbeeld op datum of binnen een bepaalde rechtsprekende instantie, zoals een rechtbank of de Hoge Raad. Je kunt ook filteren op een informatiesoort, dus alleen commentaren of op een aflevering van een tijdschrift, om maar iets te noemen.”

Welke noviteiten zijn er nog meer?

“Ook de dossierfunctionaliteit is sterk verbeterd. Je kunt nu gemakkelijk documenten opslaan in een eigen dossier dat aan OpMaat is gekoppeld. Binnen die dossiers kun je ook zelf opmerkingen plaatsen. Verder kun je stukken en documenten uploaden en die ook kwijt in je persoonlijke dossier, zodat je alle informatie op één plek bij elkaar hebt.”

Wat is het verschil tussen OpMaat en Sdu Arbeidsrecht?

“Omdat OpMaat ook het domein arbeidsrecht kent is er uiteraard een bepaalde overlap. Maar OpMaat gaat meer uit van research content, terwijl we bij Sdu Arbeidsrecht een extra praktische laag hebben aangebracht. Zo kent Sdu Arbeidsrecht ook tools, modellen en zogenaamde ‘practice notes’. Tools, zoals een stappenplan of een beslisboom waarmee je sneller tot een bepaald advies kan komen. Modellen kunnen voorbeeldbrieven zijn die handig zijn voor communicatie naar een rechtbank of werknemer. Sdu Arbeidsrecht biedt dus een extra praktische laag om nog meer de dagelijkse praktijk te verlichten.”

Welke inbreng hebben klanten gehad?

“We zijn gestart in januari 2018; de bouw duurde dus driekwart jaar. Tijdens dat proces zijn voortdurend klantgesprekken gevoerd. Ook vond halverwege een uitgebreide usability test plaats waaraan achttien klanten deelnamen. Zij werden geïnterviewd door een extern bureau. De makers konden achter een scherm zien en luisteren hoe klanten door de nieuwe website navigeerden, maar ze konden op dat moment niet met hen praten. Je ziet gebruikers dus door de website navigeren. Daar steek je enorm veel van op. Wat wij handig vonden, bleek voor gebruikers minder voor de hand te liggen. En op een ander vlak bleek dat we met een nieuwe technische toepassing juist op de goede weg zaten. Alle ervaringen van die tests zijn meegenomen in het eindresultaat. De reacties waren al heel positief. De deelnemers konden niet wachten om met de nieuwe OpMaat te gaan werken. En nu is dat dus voor alle abonnees mogelijk.”

Wij zijn erg benieuwd naar uw reactie op het vernieuwde OpMaat. Mail uw reactie naar OpMaat@Sdu.nl. Wilt u meer informatie? Ga dan naar sdu.nl/opmaat.


Bekijk het instructiefilmpje van OpMaat

Bezoek de website van OpMaat

Posted in: Sdu