Innovatie is een mindset

Loading...
Innovatie is een mindset
21 december 2020 331 keer bekeken

In een eerder interview over het Sdu Workflow Innovation Initiative (SWII) gaf Sander de Groot (CEO) het belang van dit project al aan. Dit keer spreken we met Sebastiaan Besselsen. Sebastiaan is één van de 12 deelnemers van SWII bij Sdu en is sinds september twee volle dagen in de week bezig met dit project. Sebastiaan werkt sinds begin 2019 bij Sdu als front-end softwarearchitect, maar was niet helemaal onbekend bij Sdu. Sinds 2008 heeft hij gewerkt aan projecten bij Sdu als Lead Developer via een leverancier. “Mijn huidige taak komt neer op verzorgen dat de ontwikkelingen op elkaar aansluiten en we de logische keuzes maken wat betreft technologie”. Van oudsher heeft Sdu een divers landschap: “We hebben nog genoeg uitdaging om er een geheel van te maken”.

Trainen in de juiste mindset

Het SWII-project is één van de activiteiten waar Sebastiaan zich nu ook mee bezig houdt. “Met de Design thinking methodiek gaan we in groepen aan de slag”. Hij legt uit dat je niet begint bij een idee voor een oplossing en daar een markt voor zoekt, maar juist andersom: “Welke klanten ervaren welke problemen? Waar zit daadwerkelijk de pijn? Van daaruit werk je naar een oplossing”. Elk punt valideer je”. Bij SWII gaat er het om dat er nieuwe ideeën worden opgedaan en aan de andere kant ook mensen te trainen in die mindset: ”Traditioneel deden we dat niet zo, je hebt een idee en gaat eraan bouwen. Het is beter om het intuïtiever te maken en klanten erbij betrekken”.

Het proces en de klant betrekken

De klant erbij betrekken gebeurt in deze fase ook al: “We hebben 30 interviews gehouden met (potentiële) klanten of mensen die de markt goed kennen. Denk daarbij aan juridische professionals en het notariaat”. Sebastiaan vertelt verder: “Verkennen hoe het precies zit, wat de uitdagingen zijn en wat daarin verandert de komende tijd en of daar kansen zitten helpt bij het vormen van het idee of concept”. Eerst ga je aan de slag om alle informatie te verzamelen, dan convergeren en samen te vatten en tot een inzicht te komen. “Het eerste inzicht is het probleem, wat is een goede probleemstelling en kunnen we daar een oplossing voor vinden?” vroeg het team van Sebastiaan zich af. “We hebben die probleemstelling nu gepresenteerd en daar hebben we feedback voor ontvangen. We gaan nu door naar de oplossingen en kijken welke mogelijkheden er zijn en constant valideren”.

Vrij intensief

De stakeholders gaan beoordelen welke concepten ze het meest kansrijk vinden en daar gaan we een business concept voor uitrollen. Sebastiaan werkt met 11 anderen aan dit project in twee groepen. “Het waren geen nieuwe gezichten, ik heb bijna wel met iedereen te maken gehad. Maar je leert mensen wel een stuk beter kennen”.  Over het project is Sebastiaan positief: “Het is vrij intensief en je zit midden in het werkproces. We zijn er echt heel de dag mee bezig maar uiteindelijk lukt het wel goed. Het is ook wel onderdeel van het traject – je kunt heel lang blijven hangen op het perfectioneren van je idee, maar je moet soms gewoon door”.

Het uiteindelijke doel?

Er zijn volgens Sebastiaan twee doelen: “Het ontwikkelen van een goed, gevalideerd idee en een businesscase waar we mee verder kunnen. Dan wordt het een project waar we als Sdu mee aan de slag gaan”. Het tweede doel is ook al duidelijk: “Het zou ook kunnen dat er niets uit komt, maar dan heb je wel de hele groep geleerd om op deze manier te denken en te werken en dat te verspreiden binnen de organisatie”. Sebastiaan heeft er zelf ook veel aan gehad tot nu toe: “Je kunt heel veel weten van Sdu, maar verrassend weinig weten van je klanten en het is wel goed dat we daar wat dichter op komen te staan”. Sebastiaan voegt nog toe: “En je leert te begrijpen wat onze klanten daadwerkelijk willen en voert dat door naar de keuzes die je maakt of juist niet maakt binnen een project”.

 

Meer lezen?

Interview met Sander de Groot: Sdu lanceert innovatietraject.