Usability Lab verbetert kwaliteit van onze producten

Usability Lab verbetert kwaliteit van onze producten
10 april 2017 5521 keer bekeken

Sdu wint zilver bij Europese IdéAction

Uit 720 vernieuwende ideeën koos een internationale jury opnieuw voor een waardevol Nederlands initiatief. Het ‘Usability Lab’ maakt het mogelijk om met beperkte budgetten nieuwe en bestaande online producten goed te testen. Dat komt de kwaliteit en usability zeker ten goede.

Onder het Franse Editions Lefebvre Sarrut (ELS) vallen naast Sdu ook uitgeverijen in Frankrijk, Spanje, Italië, België, Luxemburg, Duitsland en Groot-Brittannië. Om innovatie te stimuleren, daagt ELS alle medewerkers uit ideeën aan te dragen die bijdragen aan de verbetering van producten en diensten. Daarvoor vindt elk jaar de internationale wedstrijd IdéAction plaats. Vorig jaar won Nederland, voor de tweede keer op rij, de eerste prijs. In februari van dit jaar ging het ‘goud’ naar de Franse collega’s. “Die opperden om een ‘Board of Millenials’ in te richten, een soort schaduwdirectie met jongere collega’s (25-35 jaar). Daarmee worden belangrijke besluiten niet alleen aan directieleden voorgelegd, maar ook gespiegeld aan de jongere geesten binnen de uitgeverij”, licht teamleider marketing Eveline van Eijsden (Sdu) toe.

Nu alles vooraf testen

Als senior marktonderzoeker bij Sdu is Esther Endenburg zeer verheugd met het feit dat Nederland het zilver in de wacht sleepte. Vooral omdat het initiatief ‘Usability Lab’ haar werkterrein betreft. “Om de functionaliteiten en gebruiksvriendelijkheid van nieuwe websites en online producten te onderzoeken en te verbeteren, voeren we regelmatig een usability onderzoek uit. Daarvoor schakelden we tot nu toe een externe partij in of er werd besloten om geen onderzoek te doen. Bijvoorbeeld omdat het nieuwe product of de vernieuwende dienstverlening nog te concurrentiegevoelig is en het nog te vroeg is om dat naar buiten te brengen. Of vanwege het ontbreken van beschikbaar budget. Ons nieuwe idee maakt het mogelijk om dit wel vooraf goed te testen.”

‘Ons idee ging als enige uit Nederland door naar de finale’

Eerder angels verwijderen

Met het ‘Usability Lab’ gaat Sdu interne collega’s voor usability-onderzoeken inschakelen. “We hebben veel juristen en fiscalisten in huis die uiteraard ook zelf consument zijn en dus goed kunnen beoordelen wat online wel of niet prettig werkt. Zo kunnen we eventuele kinderziektes vroegtijdig ondervangen. In een later stadium leggen we het nieuwe concept dan aan de eindgebruiker voor. Wel waken we ervoor dat de collega’s die we inschakelen niet betrokken zijn bij de ontwikkeling. Ze mogen immers geen voorkennis hebben”, vult Esther aan.

Eveline van Eijsden (links) en Esther van Endenburg: ‘Met het Usability Lab gaat Sdu interne collega’s voor usability onderzoeken inschakelen.’

Tweede uit 720 ideeën

Bij de recente wedstrijd opperden de deelnemende Europese partners 720 ideeën. Daarvan leverde Nederland 97 suggesties. Zestien van deze ideeën mochten een pitch doen voor de Nederlandse jury. “Uiteindelijk ging ons initiatief als enige idee uit Nederland door naar de finale. Uit zestien finalisten beloonde de internationale jury het ‘Usability Lab’ met de tweede prijs”, zegt Esther.

‘Nu kunnen we bij online producten eventuele kinderziektes vroegtijdig ondervangen’

Beter aansluiten op wensen

Eveline: “Het uitnodigen van klanten kost tijd. Denk alleen al aan het prikken van een datum waarop iedereen kan. In huis kunnen collega’s veel sneller ‘even’ aanschuiven voor een onderzoek. Bovendien scheelt het kosten en kun je zodoende voor veel meer producten een onderzoek starten. Op die manier verbeter je de kwaliteit van de online producten en kun je ervoor zorgen dat die nog beter aansluiten op de wensen en behoeften van de eindgebruikers.”

Lees meer blogs uit de rubriek uitgelicht

Opmerkingen