We helpen mensen vooruit en dat voelt ontzettend goed

We helpen mensen vooruit en dat voelt ontzettend goed
28 maart 2022

Toen Kim Ellermann eind 2021 door een recruiter werd benaderd voor de functie van marketing- en communicatiespecialist ‘Legal’ twijfelde ze over het wat ouderwetse beeld dat ze had bij Sdu als staatsdrukkerij. Inmiddels weet de 25-jarige wel beter. “Alles draait hier om innovatie en technologie.”

“Bij alles wat ik doe probeer ik een verschil te maken voor andere mensen. Om die reden doe ik naast mijn fulltime baan bijvoorbeeld ook vrijwilligerswerk. Het verschil maken in mijn werk, betekent voor mij dat ik bijdraag aan een product of service die mensen verder helpt. Ik zit goed op mijn plek als ik dit kan doen met gepassioneerde mensen om me heen. Dat is precies wat ik bij Sdu ervaar. Geen 9-tot-5-mentaliteit, geen stoffig imago en zeker geen ouderwets bedrijf. Met innovatie en technologie helpen we mensen in hun werk vooruit. Dat voelt ontzettend goed.”

“Hybride werken is sinds corona het nieuwe normaal. Voor mij is het ook belangrijk dat ik deels kan thuiswerken. Ik woon namelijk op 45 minuten rijden van het hoofdkantoor van Sdu in Den Haag. Van de 36 uur die ik werk, hoef ik maar twee dagen op kantoor te zijn. Die royale thuiswerkregeling vind ik erg prettig. Ik sport op donderdag en vrijdag en kan dan dankzij het thuiswerken zonder files direct na het werk gaan sporten. Voor mijn generatie is flexibiliteit in werktijden sowieso belangrijk.”

‘Je inbreng wordt gezien en gewaardeerd’

“Werken bij een groot bedrijf kan je al snel het idee geven dat je een nummer bent. Dat schrikt mij meestal af. Ik ben niet graag één van de vele werknemers. Hoe anders ervaar ik dat bij Sdu. Ons marketingteam is weliswaar redelijk groot, maar iedereen vervult echt een eigen rol. Je inbreng wordt gezien en gewaardeerd.

Als marcommer werk je samen met alle mensen uit het Legal segment. Je wordt bij meetings betrokken, je spreekt stakeholders, ziet het product en hoort over de gedachten erachter. In het segment zijn veel mensen uit de juridische of fiscale wereld werkzaam. Zij weten precies waarom een product meerwaarde biedt. Dat motiveert erg, daardoor ga je automatisch doorvragen en leer je meer. Je hoeft zeker geen juridische achtergrond te hebben of gedetailleerde kennis over company compliance. Iedereen wil je hier graag uitleg geven.”

Goed, persoonlijk contact

“De sfeer op kantoor is ook anders dan ik me vooraf had voorgesteld. Het ouderwetse beeld dat ik van Sdu had, werd eigenlijk bij binnenkomst al ontkracht. Ik dacht meteen: ‘Wauw, wat een mooi pand!’ De werkplekken zijn modern en leuk ingericht en de kantine is een fijne ontmoetingsplek waar elke dag verse lunches worden bereid. Opvallend vind ik ook het fijne  en persoonlijke contact onderling. Met een aantal collega’s klikte het al direct. De laagdrempelige, gezellige cultuur bij Sdu was één van de redenen voor mij om ja te zeggen tegen deze baan. Er zijn binnen Sdu verder volop mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Ik kan hier de komende jaren zeker mezelf verder ontwikkelen en groeien. Iets wat iedereen ook benadrukt.”

Werken op basis van harde feiten

“Zo begon ik vandaag met een kennismaking met de commercieel directeur. Het was een leuk gesprek waarin hij onder andere de strategie voor marketing en sales deelde, waarbij de nadruk ligt op fact-based marketing. Doordat ons marketing intelligence team werkt op basis van data en harde feiten, is het bijvoorbeeld mogelijk om voorspelmodellen op te zetten die een indicatie geven van de up- of cross-sell kansen bij klanten. Wij kunnen daar dan weer gericht op acteren.

Na dit overleg had ik een online meeting over ons product OpMaat en brainstormden we over hoe we de communicatie rondom de migratie van OpMaat gaan invullen. Daarna sloot ik aan bij een bijeenkomst over de mogelijkheden voor een samenwerking tussen Sdu Legal en het segment Sdu Opleidingen door product aan opleiding te verbinden en andersom. Heel interessant.

Na mijn lunch heb ik aan content voor onze website gewerkt en aan een campagnemailing die maandag de deur uit moet. Voor de campagne heb ik contact gezocht met onze designer, omdat ik graag een advertentie wil laten opmaken om te plaatsen op een van onze kanalen. Vervolgens was het tijd om onze socialmediakanalen bij te werken.

‘Ik kan zoveel van mezelf kwijt in deze functie’

Morgen werk ik aan een videocampagne. Superleuk, want hier komt mijn studie media en entertainment management van pas. Later op de dag zit ik met stakeholders van het nieuwe OpMaat en bespreken we de klantfeedback dat terug is gekomen vanuit het innovatiepanel. Tot slot zal ik aanhaken bij een brainstorm over onze employer branding campagne en heb ik nog een klantinterview op de planning staan. Kortom: genoeg variatie in werkzaamheden en ik kan heel veel van mezelf kwijt in deze functie.

Zoals gezegd maak ik graag het verschil, ook in mijn werk. Bij Sdu helpen we mensen echt vooruit in de digitale tijd. Het is dan ook gaaf om te horen dat eindgebruikers zo te spreken zijn over de producten. En als marcommer mag ik die mooie klantinterviews optekenen. Dat zijn die feedbackmomenten waarop je terug hoort hoeveel voordelen mensen van onze producten en diensten hebben. Dan weet je waar je het voor doet.”

Spreekt de werkdag van Kim je aan?
Solliciteer dan op de vacature die we hebben in Den Haag.

Opmerkingen