Swipe to the left

Wie bestuurt uw auto?

Print
Wie bestuurt uw auto?
By mr. H.A. Elbert 29 mei 2019 918 keer bekeken Geen opmerkingen

Hoewel ik in de praktijk mijn eigen auto bestuur (de handen keurig op tien over twee, of mag dat al niet meer?), is het in theorie de wetgever die een aardige vinger in de pap heeft bij de sturing van de aanschaf en het gebruik van een auto. Het kan aan mij liggen, maar als er iets een dankbaar onderwerp is voor instrumentalisering van het belastingrecht, dan is het de auto wel. De fiscale instrumenten op autogebied zijn van alle tijden. Hoe is het dan toch mogelijk dat deze instrumenten in de praktijk vaak anders uitwerken dan verwacht? Waarom kost het de schatkist altijd meer dan begroot? Waarom stimuleert men door middel van belastingvoordelen en is men vervolgens verbaasd dat dit ook werkt? We wonen toch in Nederland?

Voordat ik hier – volkomen ongenuanceerd – op losga, geef ik u een paar hints. Mocht u er ook nog een paar hebben, dan houd ik mij aanbevolen.

- Willen is wat anders dan kunnen.
- Korting + Nederland = kassa!
- Fiscale stimulering is als een bouwproject: kost altijd meer dan begroot en duurt altijd langer dan verwacht.

Oké, ik overdrijf graag, maar op de een of andere manier heb ik het idee dat deze fiscale volkswijsheden niet altijd de erkenning krijgen die ze verdienen bij het opstellen van wetgeving en beleid. Natuurlijk is het mooi om bij het maken van wetgeving en beleid uit te gaan van idealen. Idealen kosten echter geld. En ja, ik weet ook wel dat de begrippen ‘fiscaal wenselijk’ en ‘politiek haalbaar’ in de praktijk met elkaar botsen. Toch pleit ik ervoor deze volkswijsheden hierbij niet uit het oog te verliezen. Een paar voorbeelden uit de praktijk.

Dieselrijders zijn (ooit?) de klos

Het is fijn dat de motorrijtuigenbelasting iets omlaag is gegaan, maar dit voordeel moet natuurlijk wel door iemand gecompenseerd worden. Wie zijn de (beoogde) klos? De dieselrijders. Niet allemaal natuurlijk, maar wel de bestuurders van een auto van vóór 1 september 2009 zonder af-fabriek roetfilter. Dit tikt lekker aan, want voor een personenauto ben je 19% (lees: al snel een paar honderd euro per jaar) meer kwijt. Voor een bestelauto is dat iets minder. Het gaat alleen om auto’s met een fijnstofuitstoot van meer dan 5 mg/km, dus de vervuiler betaalt. Mocht u houder zijn van zo’n auto, dan wil ik u hierbij hartelijk danken voor het betalen van mijn belastingverlaging. Hoewel, betalen? Tot nu toe hebt u deze rekening nog niet ontvangen. Deze regeling wilde men namelijk per 1 januari jl. invoeren, maar dat liep even anders. Het probleem zit – voor zover ik het begrijp – in het kunnen. Allereerst is het in dit kader bijvoorbeeld wel handig om te weten hoe hoog de fijnstofuitstoot van een bepaalde auto eigenlijk is. Enne, o ja, dat moet ook nog in het RDW-systeem gezet worden en daarnaast moet dit nog even gekoppeld worden met de Belastingdienstsoftware. Het is al 1 januari 2019 geweest zegt u? Dat klopt inderdaad: het loopt iets uit. Gaat dit dan per 1 januari 2020 in? Ik wacht in spanning af.

Dit is het eerste deel van een NTFR Opinie geschreven door mr. H.A. Elbert. De volledige opinie kunt u hier inzien. Deze Opinie is opgenomen in NTFR nummer 22 van 30 mei 2019 (NTFR 2019/1353).


Blijf op de hoogte van onze blogs en meer door Sdu Fiscaal te volgen op LinkedIn
Posted in: Fiscaal Recht