Naar de inhoud

Ach en Wee in de VvE

Een kwart van alle particuliere woningen in Nederland maakt deel uit van een vereniging van eigenaren. Die verenigingen, vaak niet professioneel gerund, blijken een bron van conflict. Meestal is de verhouding tussen zelfingenomen bestuurders en kritische eigenaren de grootste bron van leed binnen de VvE. Een mooi opdrachtsveld voor mediators, die VvE’s al kunnen helpen constructief te gaan communiceren. Want: ‘De relatie moet in stand blijven, je bent tot elkaar veroordeeld – of je moet verhuizen.’

‘Woon vier weken in appartement. Doe blijkbaar veel fout. (…) Het parkeerhek opent bij bepaalde stand, ik krijg het niet onder de knie. Ik rijd dan door rood, groen kómt gewoon niet! Nu brief op hoge poten gehad, met boete ge/bedreigt. Hoe ver mag ik/een VvE gaan??’ Het is zomaar een kreet uit het assortiment hulpvragen op het forum van Vereniging Eigen Huis. Wie een appartement koopt, krijgt het lidmaatschap van de bijbehorende vereniging van eigenaren (VvE) er automatisch bij. In die VvE worden afspraken gemaakt over het gebruik en het onderhoud van de gemeenschappelijke delen van het perceel. Zo’n vereniging kan het woongenot maken of breken. Een bemoeierig bestuur, zoals in de hulpvraag, komt veel voor. ‘De mensen in het bestuur hebben eigenlijk maar één stem, net als alle andere leden,’ zegt Francien de Hoop. Ze is projectleider van de VvE-balie Den Haag, een gemeentelijke helpdesk voor VvE’s. ‘Maar de bestuursleden regelen veel, en vaak wil niemand hun taak overnemen, zodat ze lang in functie blijven. Daardoor krijgen ze…