Art. - Procederen door publiekrechtelijke rechtspersonen en bestuursorganen.
De gemeente of provincie gaat procederen. Of is het toch het bestuursorgaan? Wie neemt daarbij welk besluit? En wat is de rolverdeling tussen burgemeester, college en raad bij een gemeente en tussen commissaris van de Koning, gedeputeerde staten en provinciale staten bij een provincie. De bestuursrechtelijke procesgang wordt in deze bijdrage uit de doeken gedaan alsook het entameren van een civielrechtelijke procedure. Het procesbesluit speelt daarbij een belangrijke rol. Afgesloten wordt met een conclusie en enige aanbevelingen.
Inleiding
Bij procedures waarbij de overheid betrokken is, denkt men wellicht in eerste instantie aan procedures tegen de overheid. Maar de overheid kan natuurlijk zelf ook procederen. Als publiekrechtelijke rechtspersoon heeft de staat, provincie of gemeente1 dezelfde rechten als elke andere rechtspersoon. Dat geldt in het civiele recht, en ook, maar dan (voornamelijk) voor bestuursorganen, in het bestuursrecht. En dan gelden natuurlijk ook voor de overheid dezelfde regels. Zo zal er bevoegdelijk besloten moeten worden om bij voorbeeld bezwaar te maken en vervolgens zal dat binnen de bezwaartermijn moeten gebeuren. In de praktijk zijn er dan ook de nodige aandachtspunten. Daarover gaat deze bijdrage. Tevens zal, als opmaat daarnaartoe, aandacht worden besteed aan de bevoegdheid om tot privaatrechtelijke rechtshandelingen te besluiten.
Juridisch kader
Voor deze bijdrage zijn de meest relevante bepalingen in de Gemeentewet en Provinciewet de volgende.
Artikel 160 Gemeentewet (158 Provinciewet)
1 Het college is (Gedeputeerde staten zijn) in ieder geval bevoegd:
(...)
e. tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente (provincie) te besluiten;
f. te besluiten namens de gemeente, het college of de raad (provincie…