Naar de inhoud

De maximale vullings­graad

Overzicht van de ADR-voorschriften

Het opleggen van een maximale vullingsgraad tijdens het vervoer van gevaarlijke stoffen is een van de technieken om het vervoer van gevaarlijke stoffen veilig te maken. De auteur van dit artikel geeft een overzicht van de verschillende methodes om de vullingsgraad te berekenen bij collivervoer en bij tankvervoer.

De vullingsgraad van vloeistoffen tijdens het vervoer van gevaarlijke stoffen is van groot belang. Immers, bij temperatuurverhoging zal de kubieke uitzettingscoëfficiënt van vloeistoffen een toename van het volume van de vervoerde vloeistof veroorzaken. Deze toename zal groter zijn dan de toename van het volume van de tank door de uitzetting in de lengte van alle delen van de tankwand. Bij een te hoge vullingsgraad zou de vloeistof het hele volume van de tank kunnen innemen en uiteindelijk zoveel druk op de tankwand uitoefenen dat deze zou kunnen scheuren. Het historisch meest gekende voorbeeld van het scheuren van een tankwand door een te hoge vullingsgraad had plaats in Los Alfaques in Spanje.

De maximale vullingsgraad wordt zowel opgelegd bij collivervoer als bij tankvervoer (in dit artikel wordt de vullingsgraad bij het vervoer van vloeibaar gemaakte, opgeloste of sterk gekoelde vloeibaar gemaakte gassen niet behandeld).

De maximale vullingsgraad bij collivervoer

Bij collivervoer is de toepassing van de ADR-eisen zeer eenvoudig en duidelijk toegelicht in 4.1.1.4 van het ADR. Er zijn twee opties: of er wordt gekozen voor de snelle methode om de maximale vullingsgraad te bepalen, of voor een moeilijker berekening. In het laatste geval kan wel een hogere vullingsgraad verkregen worden, waardoor het transport geoptimaliseerd wordt.

Eenvoudige bepaling, minder rendement bij vervoer

Bij deze methode wordt…