Schadeprocedures in het bestuursrecht, belastingrecht en civiele recht
Ondervindt een burger of organisatie schade door besluiten of handelen van de overheid, dan kan die de rechter verzoeken om vergoeding van de geleden schade. Afhankelijk van de aard van het besluit of de handeling dient de benadeelde zich tot de bestuursrechter, belastingrechter1 dan wel burgerlijke rechter te wenden. Hierna zal ik ingaan op de bevoegdheidsverdeling en de schadeprocedures zoals die gelden in het bestuursrecht, belastingrecht en civiele recht bij schade door besluiten of handelen van de overheid.
1. Schadevergoeding in het bestuursrecht
In de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) wordt onderscheid gemaakt tussen schadevergoedingen bij onrechtmatige overheidsbesluiten en schadevergoedingen bij rechtmatig overheidshandelen (nadeelcompensatie). Verder kan in het bestuursrecht een schadevergoeding wegens overschrijding van de redelijke termijn worden toegekend. Hierna zal ik deze drie vormen van schadevergoeding bespreken.
1.1. Schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten
De regeling voor schadevergoeding bij onrechtmatige overheidsbesluiten is sinds 1 juli 2013 opgenomen in art. 8:88 t/m 8:95 Awb en is in de plaats getreden van de oude schadeprocedure van art. 8:73 Awb en de regeling van het zelfstandig schadebesluit.2 De huidige regeling voorziet in een verzoekschriftprocedure bij de bestuursrechter.3
1.1.1. Onrechtmatig besluit
De schade die voor vergoeding in aanmerking komt, moet zijn veroorzaakt door een besluit dat door de bestuursrechter geheel of gedeeltelijk is vernietigd. Ook kan de schade zijn veroorzaakt door een besluit dat door het bestuursorgaan in de bezwaarfase is herroepen. Met de vernietiging of herroeping van een besluit – door het bestuursorgaan of de rechter – is de onrechtmatigheid van dat besluit, alsmede de schuld van het…