Verstikkingsongeval Noordzee onderzocht
Procedure ladingcontrole niet praktisch
In maart vorig jaar heeft zich een dodelijk ongeval voorgedaan op het Nederlandse zeeschip de Hudsonborg: de eerste stuurman is door zuurstofgebrek om het leven gekomen in het ladingruim van het schip. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft het ongeval onderzocht. Een van de belangrijkste conclusies: de procedure voor controleren van lading sluit niet aan bij de praktijk.
In mei van dit jaar heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn onderzoek gepubliceerd naar het ongeval op 12 maart 2014 op de Hudsonborg. Dit in Nederland geregistreerde motorschip voer op dat moment op de Noordzee. Het vervoerde zinkconcentraat. Na het betreden van een schacht naar een ladingruim kwam de eerste stuurman door verstikking om het leven. De lading was geoxideerd, met andere woorden: had zuurstof onttrokken uit de lucht. Na het ongeval zijn twee onderzoekers van de onderzoeksraad aan boord van het schip geweest.

Gebeurtenissen
Op 4 maart vertrok het schip leeg vanuit Agadir (Marokko) naar Setubal (Portugal), waar op 7 maart een lading zinkconcentraat geladen zou worden. Op 5 maart ontving de kapitein de ladingdocumenten van de verscheper. Daarna belegde de kapitein samen met de eerste stuurman een veiligheidsvergadering aan boord om de ladinginformatie te bespreken met de bemanning. Nadat de lading aan boord van het schip was gebracht, ging het schip richting Kokkola (Finland).
Op 12 maart wilde de eerste stuurman de lading gaan controleren. Hij had een ademmasker met filter (omgevingsluchtafhankelijk – zie kader) bij zich. Hij daalde af in het ladingruim en sloot de deur achter zich. De matroos, …