VIND: Het antwoord op elke vraag

Header Sdu VIND - Ik VIND het

Als gemeente heb je te maken met complexe uitdagingen. Burgers, ondernemers en de Rijksoverheid hebben steeds hogere eisen als het gaat om (e-)dienstverlening, het publiceren van documenten en toegankelijke communicatie. Tegelijkertijd wordt er van de gemeente effectief beleid verwacht en in elke case een juist besluit. En moet je compliant zijn aan diverse verschillende verplichtingen. 

Hoe ga je als gemeente hiermee om en hoe pak je dit aan?  Vier gemeenten vertellen over hun ervaringen met VIND en hoe het hen ondersteunt bij de uitvoering van hun werkzaamheden.

Zo werkt de frontoffice toe naar een optimale online dienstverlening.

Stel, je ontvangt een bekeuring voor verkeerd parkeren. Nooit leuk. Maar helemaal niet als hij onterecht is. Dat betekent bellen met de gemeente, allerlei papierwerk invullen of zelfs langs het gemeenteloket. Maar niet in Coevorden. Daar heeft de gemeente serieus werk gemaakt van hun online dienstverlening. Bezwaar indienen doe je gewoon via de website. Fluitje van een cent. Tenminste, als je beschikt over de juiste software én de juiste mensen. Anike van Oosterom, projectleider online dienstverlening, vertelt meer over hoe Coevorden haar inwoners online beter is gaan helpen.

"Alles voor een goede dienstverlening." Anike van Oosterom, gemeente Coevorden

Lees haar verhaal
Sdu VIND - Ik VIND het - Anike

Zo veel redenen om fan te worden van VIND.

Sdu VIND - Ik VIND het - Peter

De backoffice medewerkers van de gemeente Zwijndrecht zijn drukbezette, veelzijdige professionals met hart voor de zaak. Medewerkers zoals Peter. Peter is ambtenaar van de burgerlijke stand, specialist gemeentewinkel en docent burgerzaken. Zijn takenpakket is divers en breed. Naast zijn werk in de backoffice draait hij ook regelmatig baliediensten (frontoffice). Daarnaast is hij projectleider op het gebied van de verkiezingen, coacht hij regelmatig collega’s, voltrekt hij huwelijken, doet hij zittingen bij de rechtbank en ga nog maar even door. Om zijn complexe werk goed te doen, vertrouwt Peter behalve op zijn collega’s, volledig op de online kennisbank van VIND.

"Waardevolle uitleg van wet- en regelgeving." Peter Kuijmans, gemeente Zwijndrecht

Lees zijn verhaal

Hoe elke beleidsmedewerker snel over de juiste kennis kan beschikken.

In de zomer van 2021 veranderde er iets aan het paspoort. De chip bevat sindsdien twee vingerafdrukken, en het burgerservicenummer kreeg een QR-code op de achterkant. Het zal veel burgers weinig interesseren. Maar gemeentekantoren die de paspoorten uitgeven, moeten hun hele uitgifteproces erop aanpassen. In Boekel is John Verstappen, beleidsmedewerker burgerzaken, op zo’n moment degene die de kar trekt. Van communicatiecollega’s tot de medewerkers bij de balie of aan de telefoon, hij zorgt dat iedereen op de hoogte is en de nieuwe regels worden nageleefd. Maar dit is slechts een kleine greep uit het werkende leven van deze beleidsmedewerker.

"Betrouwbare informatie voor beleidswerk." John Verstappen, gemeente Boekel

Lees zijn verhaal
Sdu VIND - Ik VIND het - John

Dit is dé blauwdruk voor alle processen die je als gemeente kunt hebben.

Sdu VIND - Ik VIND het - Monica

Een huis bouw je niet zonder bouwtekening. Zo’n klus is simpelweg te complex om zonder blauwdruk aan te pakken. En misschien is het slecht zichtbaar voor burgers en ondernemers, maar het werk van een gemeentekantoor is minstens zo complex. Dus net zoals je geen huis bouwt zonder bouwtekening, kan een gemeente vandaag de dag ook niet zonder blauwdruk. Het vormt de basis voor alle processen. Procesanalist Monica Braun vertelt ons er alles over.

"Alles voor een consistente inrichting van informatiesystemen." Monica Braun*, gemeente Landsmeer
 

*voor de foto hebben we gebruikgemaakt van een model 

Lees haar verhaal

Zo helpt de VIND kennisbank ook de frontoffice aan een snel en duidelijk antwoord.

Als medewerker bij een gemeentelijke klantenservice wil je maar één ding: inwoners en ondernemers zo goed mogelijk helpen aan het juiste antwoord. En ook een antwoord dat elke keer hetzelfde is. Of ze zich nu melden bij de balie, telefonisch contact opnemen of via social media een vraag stellen. Om dat goed te kunnen doen, is een betrouwbare kennisbank onmisbaar. Projectleider Vera Rustema zorgde ervoor dat ze in Coevorden hierover beschikken.
 

"Alle informatie om inwoners snel te helpen." Vera Rustema, gemeente Coevorden
 

Lees haar verhaal
Sdu VIND - Ik VIND het - Vera