"Waardevolle uitleg van wet- en regelgeving."

Header Sdu VIND - Ik VIND het - Peter

Zo veel redenen om fan te worden van VIND

Medewerkers van de backoffice van de gemeente Zwijndrecht zijn drukbezette, veelzijdige professionals met hart voor de zaak. Tenminste, dat beeld ontstaat tijdens een gesprek met Peter Kuijmans, die een groot plezier in zijn werk uitstraalt.

Peter is ambtenaar van de burgerlijke stand, specialist gemeentewinkel en docent burgerzaken. En inmiddels bijna vijf jaar werkzaam in Zwijndrecht. "Daarvoor heb ik negen jaar in Leiden gewerkt en daarvoor nog dertien jaar in Amsterdam. Daar heb ik het vak mij echt eigen gemaakt. Ik kwam als onbeschreven blad uit een Noord-Hollands dorpje in de grote stad terecht, en leerde alles op het gebied van internationaal privaatrecht. Dat heeft mijn leven verrijkt."

Sdu VIND - Ik VIND het - Peter

"Veel zaken zoals huwelijken kunnen niet online gedaan worden, maar door flexibel te zijn komt eigenlijk altijd alles goed."

Peter Kuijmans Ambtenaar burgerlijke stand, specialist gemeentewinkel en docent, gemeente Zwijndrecht

Complex werk dat nooit hetzelfde is

In Zwijndrecht is Peters takenpakket divers en breed. Naast zijn backoffice werk draait hij ook regelmatig baliediensten (frontoffice). Zoals hij het zelf omschrijft, komt alles wat niet standaard is op zijn pad. Van verzoeken die met de Rijkswet te maken hebben, bijvoorbeeld als mensen de Nederlandse nationaliteit willen aannemen, tot het doen van brononderzoek. Daarnaast is hij projectleider op het gebied van de verkiezingen, coacht hij regelmatig collega’s, voltrekt hij huwelijken, doet hij zittingen bij de rechtbank en ga nog maar even door.

"Ik werk samen met twee naaste collega’s met wie ik kan lezen en schrijven. Dat is heel erg fijn. We hebben natuurlijk een primair beroep en veel zaken zoals huwelijken kunnen niet online gedaan worden, maar door flexibel te zijn komt eigenlijk altijd alles goed, of ik nu op kantoor werk of thuis. Er is geen echt vaste structuur. Bepaalde dingen staan wel vast, zoals de gratis huwelijksvoltrekkingen op maandag, maar in principe is iedere dag anders en dat maakt het leuk", zegt Peter. 

"Het is altijd up-to-date. Het is overzichtelijk, compleet en dat maakt het zo prettig om mee te werken. Alles staat erin. Dat maakt het een onmisbare, waardevolle kennisbank voor mij."

Onmisbare, waardevolle tool

Om zijn complexe werk goed te doen, vertrouwt Peter behalve op zijn collega’s, volledig op de online kennisbank van VIND. Aan het begin van zijn werkdag opent hij die als eerste. Voornamelijk om jurisprudentie en de beschrijving van de Rijkswet te raadplegen. Hij prijst het actuele karakter van VIND.

"Het is altijd up-to-date. n daarbij overzichtelijk en compleet, dat maakt het prettig om mee te werken. Alles staat erin, kortom een onmisbare, waardevolle kennisbank voor mij. Ik ben echt fan geworden van VIND in de loop der jaren. De lay-out vind ik overzichtelijk en als je vragen hebt voor een van de auteurs dan krikjg je à la minute antwoord. Daarin excelleert VIND als je dat vergelijkt met elke andere bron die wij tot onze beschikking hebben. Er wordt heel erg vanuit de praktijk gedacht en dat sluit perfect aan op de manier waarop wij bij Burgerzaken werken. De coachende constructie zorgt ervoor dat er nooit twijfel bestaat over bepaalde wetgeving, om maar iets te noemen."

"Het helpt je antwoorden te krijgen op ingewikkelde vragen, dat is de kracht van dit systeem. Ik denk dat elke gemeente zichzelf een groot plezier doet door VIND te gebruiken."

Volledig en kloppend

VIND raakt alle vlakken van het werk en is voor zowel beginnende ambtenaren als ervaren krachten zoals Peter een essentieel instrument om succesvol hun functie uit te oefenen. Peter: "Als je VIND niet gebruikt dan is er een groot risico dat je beslissingen neemt die verkeerd kunnen uitpakken. Er wordt weleens geopperd dat er teveel informatie in staat, maar dat is juist goed. De kennisbank is volledig. Je kan zelf filteren om de benodigde informatie te vinden. Ik heb liever een kennisbank waar alles in zit, waarbij je misschien niet alles nodig hebt, dan een waar alleen de grote lijnen in staan. Dan moet je alsnog een adviesbureau gaan bellen."

Peter: "Ook over de eenvoud en gebruiksvriendelijkheid van het systeem ben ik zeer tevreden. En qua inhoud kan ik er zoals eerder gezegd blind op vertrouwen. Er ontbreekt nooit wat en het klopt. Burgers worden steeds mondiger, willen steeds vlotter een antwoord, verwachten directe en concrete hulp van de gemeente. En dat mag ook, vind ik, maar dan moet je wel kunnen beschikken over de juiste informatie. Dat is precies waarvoor ik VIND inzet. Het helpt je antwoorden te krijgen op ingewikkelde vragen, dat is de kracht van dit systeem. Ik denk dat elke gemeente zichzelf een groot plezier doet door VIND te gebruiken." 

Benieuwd naar de andere verhalen?

VIND is er voor de frontoffice, backoffice, beleidsmedewerkers en informatiebeheer. 
Vier gemeenten vertellen over de hun ervaringen met VIND en hoe het hen ondersteunt bij de uitvoering van hun werkzaamheden. Lees hier de andere verhalen. 

Frontoffice

Lees het verhaal van Anike Oosterom, gemeente Coevorden

anike

Frontoffice

Lees het verhaal van Vera Rustema, gemeente Coevorden

vera rustema

 

Beleidsmedewerkers

Lees het verhaal van John Verstappen, gemeente Boekel

john verstappen

Informatiebeheer

Lees het verhaal van Monica Braun, gemeente Landsmeer

monica braun