Werken met PublishOne

Man achter laptop

Door te schrijven in Sdu PublishOne is jouw stuk direct geschikt voor publicatie, je bent dus snel online en heeft op eenvoudige wijze jouw bijdrage aan een website, tijdschrift, boek, commentaar of jurisprudentieblad samengesteld. Als je samenwerkt in een redactie, kun je in de applicatie jouw artikelen delen en aan elkaar toewijzen voor een eenvoudige overdracht. Wijzigingen zijn zichtbaar en je kunt tevens opmerkingen meegeven aan jouw mede-redactieleden. Desgewenst kun je een artikel uitbesteden aan een auteur buiten de redactie, en ervoor kiezen deze zelf nog na te kijken.

De voordelen van PublishOne

  • Met PublishOne heb je als auteur inzicht in het gehele publicatieproces.
  • Je ontvangt feedback van de hoofdredacteur of meelezer rechtstreeks via PublishOne.
  • In een handig overzicht zie je welke kopij er voor je klaar staat.
  • Het publicatieproces via PubishOne verloopt snel, waardoor jouw teksten de lezer snel bereiken.

Instructievideo’s PublishOne

Werken met PublishOne? Bekijk onze handige instructievideo’s.
Deze instructievideo’s begeleiden je door het proces om eenvoudig de juiste stappen te nemen om bijvoorbeeld jouw teksten op te maken of door te sturen. 

 

Werken met PublishOne

Inloggen bij PublishOne

Een document bewerken

Stijlen toekennen

Metadata toevoegen

Document overdragen

Offline werken

Uploaden

Handleiding PublishOne

Hieronder vind je een link naar de handleiding voor het publiceren en schrijven van nieuwsberichten in PublishOne.

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een overzicht van de meest gestelde vragen over werken in PublishOne. Is jouw vraag niet opgenomen in dit overzicht? Neem dan contact op.

Hoe open ik PublishOne?

Om te werken in PublishOne (P1) ga je naar: sdu.publishone.nl. Je logt in met de gegevens die je daarvoor gekregen hebt. Om ervoor te zorgen dat jouw computer klaar is voor P1 moet je voordat je aan de slag gaat de setup doorlopen en het PublishOne ribbon downloaden. Deze kun je hier vinden: https://support.publishone.nl/sdu/index.html. Indien je niet genoeg rechten hebt om de setup.exe uit te voeren, neem dan contact op met de IT-afdeling van jouw organisatie.

Hoe moet ik inloggen bij PublishOne?

Als je voor het eerst met PublishOne gaat werken ontvangt je een e-mail met nieuwe inloggegevens. Deze gegevens zijn slechts 24 uur geldig. Log je onverhoopt toch na die 24 uur voor het eerst in, dan kun je via de reset knop op het scherm een nieuw wachtwoord aanvragen.

Ik kan mijn document niet vinden. Hoe kan ik deze zoeken in PublishOne?

Log in bij PublishOne en klik bovenaan op SEARCH (https://sdu.publishone.nl/search/). Je kunt kiezen voor DOC (documenten) of voor ASSETS (o.a. afbeeldingen). Vul de titel van het hoofdstuk of de titel van het boek in.

Ik heb gezocht via de zoekfunctie, maar ik zie mijn documenten nog steeds niet staan.

Is er afgesproken dat je met een aantal auteurs samen in een groep werkt in PublishOne? Dan kan het zijn dat een andere auteur het door jou gezochte document op zijn/haar naam heeft gezet. Dat document is dan voor jou niet zichtbaar. Zodra de andere auteur het document weer op naam van de groep heeft gezet, kun je deze weer zien.

Zie ook https://sdu.publishone.nl/document/130012/content

Mijn auteursmanager heeft aangegeven dat we in groepen werken, maar hoe kan ik nu een document bewerken. Het potlood blijft grijs.

Als je in een groep werkt, moet je een document eerst aan jezelf toewijzen als GEBRUIKER voordat je het document kunt bewerken. Klik op het document wat u wilt bewerken. Het potlood is inderdaad nu grijs. Kies dan bovenin voor GEBRUIKER. Bij “auteur” zie je nu de naam van de groep staan. Bewaar die naam ergens. Die heb je later nodig. Vul vervolgens jouw eigen naam in en klik op BEWAREN (rechts in het scherm). Het potloodje wordt nu blauw en je kunt het document bewerken.

Ben je klaar met bewerken, zet het document dan weer terug in de groep (als het goed is, heb je die naam bewaard). Klik daarvoor weer op GEBRUIKER en vul bij “auteur” de naam van de groep in.

Let op: een document wat op naam van een andere auteur staat, zie je niet meer staan. Die wordt pas weer zichtbaar als de auteur het document weer terug heeft gezet op de groep. Meer informatie over het werken in een groep vind je hier: https://sdu.publishone.nl/document/130012/content

Mijn document staat op het scherm, maar als ik deze wil bewerken, lukt dat niet.

Als je een document wilt gaan bewerken, moet je deze eerst openen in Word. Daarvoor klik je op het potloodje rechts boven in het scherm. Is het de eerste keer dat je een document in Word opent vanuit PublishOne, dan komt Microsoft Office met de vraag of je een ribbon wilt installeren. Klik dan altijd op JA. Dit ribbon heb je nodig voor het bewerken van de tekst in Word.

Ik krijg een foutmelding als ik een bestand wil openen.

Bij het gebruik van PublishOne kan het zijn dat je een foutmelding krijgt over het gebruik en het vertrouwen van het systeem. Een hele bekende is deze:

po foutmelding

Hierop kun je gerust antwoorden met TOESTAAN

Hoe kan ik mijn document opslaan?

Een document uit PublishOne kun je heel eenvoudig opslaan door in Word linksboven op de diskette met het ronddraaiende pijltje te klikken. Het kan handig zijn om dit ook regelmatig tussendoor even te doen. Op die manier wordt de tekst ook tussentijds online bewaard.

Is het mogelijk om offline te werken in PublishOne?

Ja, offline werken is mogelijk in PublishOne. Klik daarvoor rechts op het scherm op SELECT en kies vervolgens voor WORK OFFLINE, selecteer het document wat je offline wilt bewerken en klik vervolgens op CHECK OUT. Het document opent vervolgens in Word. Bewerk het document en sla deze onder dezelfde naam op.

Ben je klaar met bewerken, ga dan weer naar PublishOne, kies voor SELECT, kies bij work offline voor CHECK IN en kies bij SELECT FILES voor het document, klik op OPENEN en op CLOSE.

Ik heb een Apple computer. Kan ik daarmee ook in PublishOne werken?

Ja, het is mogelijk om met een Apple computer in PublishOne te werken, maar daar zit een beperking aan. Vanuit PublishOne kun je de applicatie Word openen, maar kun je niet met het PublishOne lint werken. Dat betekent bijvoorbeeld dat je bepaalde kaders niet kunt aanmaken. Mocht je daarvan toch gebruik moeten/willen maken, dan kunt u deze net zoals in het verleden aangeven door aan het begin en aan het eind [begin kader] en [eind kader] aan te geven. Verder kun je vrijwel alles wat ook met een PublishOne lint mogelijk is. Belangrijk is om geen complexe functies te gebruiken omdat de kans bestaat dat deze in PublishOne niet ondersteund wordt.

Ik krijg een melding "U bent momenteel offline".

Je kunt geen documenten openen, opslaan of bewerken? Check de internetverbinding van jouw lokale pc naar PublishOne: bijvoorbeeld de WiFi. Het kan zijn dat de verbinding tijdelijk verbroken is geweest. Probeert na een tijdje nogmaals om een document op te slaan, te openen of te bewerken. Blijft het probleem bestaan, neem dan contact op met de helpdesk.

Ik krijg de melding dat mijn document niet is geüpload naar de server.

Soms verliest de computer zijn verbinding met internet en het kan zijn dat dat juist is als u uw bestand wil opslaan. De computer slaat het document dan tijdelijk op totdat er opnieuw verbinding wordt gemaakt en het document kan worden geüpload. Soms lukt dat niet en krijg je een melding van Office dat er documenten in uploadcenter staan. Je kunt het document dan alsnog uploaden vanaf het uploadcenter.

Hoe stuur ik een PublishOne document door naar de redactie of naar Sdu?

Als je klaar bent met het schrijven aan een hoofdstuk of een document, dan kun je deze overdragen aan een andere persoon. Op die manier kan zonder enig mailverkeer toch een document worden doorgestuurd. Rechts op het scherm vind je de knop Selecteer. Klik je daarop, dan kun je daarna het document selecteren waar je klaar mee bent en deze daarna via de knop OVERDRAGEN doorsturen aan een volgende persoon.

Staat jouw vraag er niet tussen?

Mocht je na deze korte vragen en antwoorden nog met vragen blijven zitten, bel of mail dan jouw vraag naar:

E contenthulp@sdu.nl

T 06 10106436 (op werkdagen tussen 10.00 en 15.00 uur)