Wat is er allemaal te doen in Haarlemmermeer? Hoe meld ik me aan? Waar kan ik terecht met mijn hulpvraag? De antwoorden op deze vragen waren er wel, maar behoorlijk versnipperd en niet altijd even actueel. Dankzij de Sociale Kaart die de gemeente Haarlemmermeer met Sdu ontwikkelde, is dat overzicht er nu wel. Voor inwoners en ook voor professionals.

Gemeente Haarlemmermeer interview VIND Hulpwijzer

‘Keuzevrijheid is heel belangrijk en daar draagt de Sociale Kaart zeker aan bij’, zegt Vivienne Otto-Crefcoeur, die samen met collega Ray David het project in Haarlemmermeer trekt.

Wonen en huishouden, geldzaken, werk en opleiding, zorg en gezondheid, actief en meedoen, jeugd en gezin, veiligheid, vervoer en mijn buurt. Wie socialekaarthaarlemmermeer.nl opent, komt terecht op een overzichtelijk tegelpatroon. In voor iedereen begrijpelijke taal, met heldere icoontjes en simpele navigatie kom je in no time terecht bij waar je naar op zoek bent. In maximaal drie klikken om precies te zijn. Want dat is het streven van de Sociale Kaart, die bij een aantal andere gemeenten overigens hulpwijzer wordt genoemd. Daarmee is de kaart een handig hulpmiddel voor inwoners en professionals om het aanbod dat er is beter vindbaar te maken.

Een behoorlijke klus

‘Er is in Haarlemmermeer heel veel’, vertelt Ray David, die als categoriemanager toeleiding verantwoordelijk is voor de procesmatige kant van de kaart. ‘Maar mensen weten het soms toch nog niet te vinden. Het aanbod is verspreid en het verandert nog wel eens. Iedere professional heeft zo zijn eigen lijstjes en die zijn nooit helemaal actueel. Iemand die langer bij de gemeente werkt heeft een uitgebreider lijstje dan iemand die net begint en ook netwerken en contacten verschillen. Logisch natuurlijk, maar dat willen we toch graag voorkomen.’ Kortom, iedereen in Haarlemmermeer moet hetzelfde aanbod kunnen krijgen. En dat aanbod moet ook altijd actueel zijn. De Sociale Kaart zorgt daar nu voor. ‘De implementatie was Een behoorlijke klus die heel wat van de organisatie vraagt’, geeft David toe. ‘Maar wel heel belangrijk.’
 

Tegeltje ‘Mijn Buurt’

Samen met collega Vivienne Otto-Crefcoeur, beleidsadviseur cluster samenleving, sport en cultuur, trekt David de Sociale Kaart, die vorig jaar oktober live ging. ‘Tot die tijd was het echt keihard werken aan de invulling en inrichting van de kaart’, vertelt Otto: ‘Nu is de sociale kaart operationeel en is het vooral een kwestie van doorontwikkeling van de elementen die nog niet helemaal klaar waren.’ Zoals bijvoorbeeld het ‘tegeltje’ Mijn Buurt, waar al het lokale aanbod onder komt te hangen. Otto: ‘Bij het live gaan was dat nog niet gerealiseerd. Voor SDU was het ook een nieuw item, dat niet standaard in de hulpwijzer zat maar dat ze echt op ons verzoek zijn gaan ontwikkelen zodat per wijk gezocht kan worden naar bijvoorbeeld interessante activiteiten gericht op het voorkomen van eenzaamheid, het ontmoeten van mensen en het meedoen aan sociale activiteiten.’ David: ‘We willen graag dat die agenda wordt gevuld zodat bijvoorbeeld een inwoner uit Badhoevedorp echt op wijkniveau kan vinden wat er allemaal in zijn wijk is te doen en te vinden. In tegenstelling tot de rest van de Sociale Kaart want die is helemaal ingericht op aanbod op organisatieniveau.’
 

Twee ingangen

De Sociale Kaart heeft twee ingangen. Naast het openbaar toegankelijke gedeelte voor inwoners, bevat de Sociale Kaart ook een afgesloten deel voor professionals. ‘Hun manier van denken en zoeken en ook het type informatie waar ze behoefte aan hebben, verschilt’, legt Otto uit. ‘Met de inrichting van de Sociale Kaart hebben we daar rekening mee gehouden. Het professional gedeelte is net als het tegeltje ‘Mijn Buurt’ speciaal op ons verzoek ontwikkeld. Dat was er voorheen nog niet. Met een inlogcode komen professionals op het voor hen bestemde gedeelte terecht waar ze naast een heleboel concrete informatie over organisaties ook relevante nieuwsberichten kunnen vinden. Want dat biedt de Sociale Kaart ook. Op die manier ontstaat er een handige tool die voor iedereen bruikbaar is.’
 

Filterfunctie

De op maat ontwikkelde functionaliteiten uit Haarlemmermeer blijken ook voor veel andere gemeenten interessant en worden ook steeds vaker gebruikt. Net als met de filterfunctie, nog een verzoek vanuit onze gemeente, waarmee gebruikers kunnen zoeken op categorieën als leeftijd, wijk, soort activiteit. Maar ook op ‘ingekochte zorg’, wat weer interessant is voor professionals om te weten als ze concreet op zoek gaan voor een cliënt. Otto: ‘Keuzevrijheid is heel belangrijk en daar draagt de Sociale Kaart zeker aan bij. Wat dat betreft zijn we ook echt heel blij met de rol van SDU. Ze staan open voor wensen van de gemeente en denken mee over het ontwikkelen van nieuwe functies en mogelijkheden. In het begin was dat soms best een beetje zoeken. Zeker omdat wij natuurlijk onze eigen wensen hadden. We wilden geen hulpwijzer, zoals veel andere gemeenten hebben, maar een Sociale Kaart Haarlemmermeer. Toen dat eenmaal helder was, ging het heel soepel en zijn we samen tot een mooi product gekomen.’
 

Nooit helemaal klaar

Dat doorontwikkelen blijven ze in Haarlemmermeer overigens doen, want in feite is de kaart nooit helemaal klaar. ‘Er komen steeds weer nieuwe dingen bij’, legt David uit. ‘Het actueel houden van de informatie van ‘Mijn Buurt’ is bijvoorbeeld een hele klus. Vaak gaat het om vluchtige en tijdsgebonden informatie. Dat actueel houden, vraagt heel wat. Een taak die vrijwilligers van de Pluspunten van de welzijnsorganisatie Stichting Meerwaarde op zich gaan nemen. Zij checken dan twee keer per jaar of die clubjes nog bestaan en het lokale aanbod nog actueel is. Dus dat is heel fijn.’ Om te meten in hoeverre de Sociale Kaart nu echt wordt gebruikt, voeren we intern metingen uit. Sinds de kaart operationeel is, wordt hij al flink gebruikt, zo blijkt. ‘In februari dit jaar hadden we 1237 unieke bezoekers’, vertelt David. ‘Een verdubbeling ten opzichte van de maand ervoor. Gemiddeld worden er zes acties op de pagina ondernomen en besteden bezoekers 3,26 minuten op een pagina. Dat is lang, zo heb ik me laten vertellen. Het percentage bezoekers dat meteen vertrekt, is maar 36. Ook zien we een toename van het mobiele telefoongebruik rond de Sociale Kaart. Dus het gaat de goede kant op.’

De Sociale kaart van gemeente Haarlemmermeer

 

Lees andere ervaringen