Uw bestelling

Veel gekwetter, weinig wol, PM Public Mission
excl. btw € 37,74
Gratis verzending

Veel gekwetter, weinig wol, PM Public Mission

De inzet van sociale media door overheid, politiek en burgers

Chris Aalberts, Maurits Kreijveld

Leiden sociale media daadwerkelijk tot een belangrijke vernieuwing die politiek en overheid ingrijpend doen veranderen? In het boek Veel gekwetter, weinig wol worden de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar het gebruik van sociale media door overheden, politici en burgers in Nederland.

  • Boek
  • 180 pagina's
  • Bestelcode 9789012571913
Omschrijving
Sociale media als Facebook, Twitter en YouTube zijn de afgelopen jaren explosief gegroeid tot communicatieplatformen die niet meer weg te denken zijn. Volgens sommigen houden deze een belofte in zich om de band van burgers met de overheid en de politiek te versterken en om burgers te activeren maatschappelijke vraagstukken op te pakken.

Dit zou de rol van de overheid en de politiek drastisch kunnen doen veranderen. Veelbesproken voorbeelden uit binnen- en buitenland zouden hun succes te danken hebben aan sociale media, zoals de verkiezingscampagne van Barack Obama, die miljoenen Amerikanen zou hebben gemobiliseerd.

In Veel gekwetter, weinig wol, een boek in de reeks van PM Public Mission, staat de vraag centraal of sociale media deze beloften op dit moment al waar maken. Leiden sociale media daadwerkelijk tot een belangrijke vernieuwing die politiek en overheid ingrijpend doen veranderen? In dit boek worden de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar het gebruik van sociale media door overheden, politici en burgers in Nederland.

Hieruit blijkt dat de mogelijkheden van sociale media nog lang niet volledig worden benut en dat de effecten ervan dikwijls worden overschat. Om de beloftes van sociale media waar te maken is een cultuurverandering nodig bij overheden, politici en burgers, maar die lijkt vooralsnog lastig. Het boek eindigt daarom met praktische aanbevelingen hoe een volgende stap gezet kan worden met de inzet van sociale media.

Voor wie?
  • Bestuurders op lokaal, nationaal of Europees niveau
  • Volksvertegenwoordigers op lokaal, nationaal of Europees niveau
  • Ambtenaren op lokaal, nationaal of Europees niveau
  • Politiek actieve burgers binnen politieke partijen of actiegroepen

Auteurs
  • Chris Aalberts is docent en onderzoeker politieke communicatie. Hij doceert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Universiteit Antwerpen en de Haagse Hogeschool. Hij publiceerde eerder boeken over spindoctoring ( U draait en u bent niet eerlijk, Sdu Uitgevers, 2010), de Europese Unie (AMB Press, 2008) en jongeren en politiek (Spinhuis, 2006, tevens proefschrift).
  • Maurits Kreijveld is futuroloog en projectleider bij de Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT). Hij werkt in samenwerking met diverse organisaties aan een toekomstverkenning op het gebied van wisdom of the crowd en besluitvorming. Deze verkenning verschijnt in de herfst van 2011.

Meer weten?
Kijk voor meer informatie over het boek en de auteurs op www.politiek20.nl.
Product details
Bestelcode 901257191X
Productsoort Boek
Aantal pagina's 180
Bestelvorm Losse verkoop
Ondertitel De inzet van sociale media door overheid, politiek en burgers
Boeksoort W-boek
Levertermijn 4 tot 5 werkdagen – Printing on demand
Beschikbaarheid Leverbaar
NUR code 780
Auteur(s) Chris Aalberts Maurits Kreijveld