3. Arbeidsongeschiktheid wegens ziekte (sector Politie), 3.15.4. Deskundigenoordeel (second opinion)(Ambtenaren)
Deze paragraaf is bijgewerkt tot 13 mei 2014
Opvallend is, dat in het Barp alleen de procedure van de commissie van drie is opgenomen, maar geen verwijzing naar het deskundigenoordeel (art. 51 en 52 Barp).
Op grond van het bepaalde in art. 32, lid 1 en lid 2, Wet SUWI, kan de ambtenaar een zogenoemd deskundigenoordeel (second opinion) vragen. Deze taak is opgedragen aan het UWV. Ten aanzien van dit deskundigenoordeel heeft de Centrale Raad van Beroep bepaald dat dit geen besluit is in de zin van de Awb. Hetgeen inhoudt, dat tegen deze verklaring de mogelijkheid van bezwaar en beroep niet openstaat op grond van de Awb.
Dit zou toch tot de conclusie moeten leiden dat het deskundigenoordeel juridisch gezien, gelijkgesteld moet worden met het advies van een bedrijfsarts of arbodienst en dat het bevoegd gezag nog een nader besluit moet nemen over de gevolgen van dit deskundigenoordeel, bijvoorbeeld ten aanzien van de mogelijke werkhervatting en doorbetaling bezoldiging. Met betrekking tot de toepassing van het bepaalde in art. 40a, lid 5, ARAR, voor de sector Rijk, stelde de Centrale Raad van Beroep echter vast, dat de second opinion niet gelijkgesteld moet worden met een advies, maar dat een second opinion, waarbij de ambtenaar in het gelijk wordt gesteld, direct moet leiden tot alsnog uitbetalen van de ingehouden bezoldiging, gezien de (bindende) tekst van deze bepaling (CRvB 30 maart 2006, nr. 04/4674 AW, TAR 2006, 92, ECLI:NL:CRVB:2006:AW1845).
Gezien de tekst van art. 44, lid 5, …