Naar de inhoud

Art. - Aanbestedingsplichten op en over de randen van de Aanbestedingswet 2012

Voor overheidsopdrachten boven de drempelwaarde schrijft de Aanbestedingswet 2012 een aanbestedingsplicht voor. Er moet dan een aankondiging op TenderNed worden gepubliceerd, zodat alle geïnteresseerde marktpartijen kunnen reageren en kunnen proberen om de opdracht te verwerven. De verplichting om aan te besteden houdt echter niet op bij de Aanbestedingswet 2012.

1. Inleiding

In deze bijdrage zal worden toegelicht dat op en over de randen van de Aanbestedingswet 2012 een brede verplichting lijkt te bestaan voor de overheid om tot een vorm van aanbesteding over te gaan. Deze brede verplichting doet zich niet alleen voor op Europees niveau, waarbij het vrij verkeer en de kansen van ondernemingen uit andere lidstaten centraal staan, maar ook op nationaal niveau, waarbij de algemene beginselen van behoorlijk bestuur op vergelijkbare wijze worden ingevuld.

In dat kader wordt ingegaan op onderdrempelige en uitgezonderde overheidsopdrachten, die zich op de rand van die wet bevinden. Vervolgens wordt over die rand gekeken naar schaarse publieke rechten en gronduitgifte.

Waar in het navolgende wordt gesproken over 'aanbesteding', wordt bedoeld het uitnodigen van meer dan één marktpartij om in aanmerking te kunnen komen voor hetgeen de overheid heeft te vergeven, zoals een opdracht of een schaarse vergunning. Dit kan een volledig gereguleerde aanbestedingsprocedure zijn, maar ook een lichte procedure als gevolg van een transparantieverplichting.1 De invulling van de procedure zelf blijft hier verder buiten beschouwing.

2. Onderdrempelige opdrachten

Indien een (niet-uitgezonderde) opdracht de drempelwaarde niet overschrijdt, is daarmee nog niet gezegd dat er geen aanbestedingsplicht geldt. Daarbij moet een onderscheid worden gemaakt tussen opdrachten met en zonder een duidelijk grensoverschrijdend belang.

2.1 Onderdrempelige opdrachten met duidelijk…