Naar de inhoud

Federale schenk- en erfbelasting in Zwitserland op komst (2012.42.3004)

Van der Pelt bespreekt de schenk- en erfbelasting in Zwitserland. Op dit moment kent Zwitserland geen federale wetgeving betreffende de schenk- en erfbelasting. De bevoegdheid tot het heffen van schenk- en erfbelasting ligt thans bij de verschillende kantons en gemeenten. Elk kanton kent zijn eigen regelgeving en tarieven. In een aantal kantons heffen de gemeenten als aanvulling op de kantonnale heffing zelf ook schenk- en/of erfbelasting. Hoeveel belasting verschuldigd is, is afhankelijk van de woonplaats van de schenker of erflater. De tarieven kunnen oplopen van 0% (kanton Schwyz) tot 54,6% (in het kanton Genève).
In een recent wetsvoorstel wordt voorgesteld om geen schenk- en erfbelasting meer te heffen op kantonnaal en gemeentelijk niveau, maar uitsluitend op federaal niveau. Het voorgestelde tarief voor de schenk- en erfbelasting is 20% voor alle verkrijgers, ongeacht de verwantschap. In het voorstel zijn enkele verkrijgingen opgenomen die niet belast zullen worden. Verkrijgingen door echtgenoten en geregistreerde partners zijn onbelast. Daarnaast geldt een vrijstelling voor vrijgestelde rechtspersonen, zoals een goeddoelinstelling. Naast de volledig vrijgestelde verkrijgers geldt voor de schenkbelasting een jaarlijkse vrijstelling van CHF 20.000 per jaar per begiftigde. Verder geldt voor de erfbelasting een algemene vrijstelling van CHF 2.000.000 per nalatenschap.
De invoering van het wetsvoorstel is gepland op 1 januari van het tweede jaar na het jaar waarin het wetsvoorstel wordt aangenomen. In het wetsvoorstel is opgenomen dat als een erflater komt te overlijden na inwerkingtreding van de voorgestelde wetgeving, de na 1 januari 2012 door de erflater gedane schenkingen bij de nalatenschap moeten worden opgeteld. Van der Pelt wijst erop dat het wetsvoorstel hierdoor in feite terugwerkende kracht krijgt. Immers, de ontvangen schenkingen beïnvloeden de hoogte van de erfbelasting bij het overlijden. Indien iemand geëmigreerd is naar Zwitserland om vermogen onbelast over te kunnen dragen aan de volgende generatie, zal het wetsvoorstel roet in het eten kunnen gooien. Na inwerkingtreding van het wetsvoorstel zullen de erfgenamen immers geconfronteerd kunnen worden met een federale erfbelasting over de nalatenschap (inclusief schenkingen). Alleen indien het vermogen vóór 2012 is geschonken aan de volgende generatie, hoeven de schenkingen niet bij de nalatenschap te worden opgeteld. Een mogelijke oplossing om de erfbelasting over de schenkingen te voorkomen is tijdig (vóór overlijden) te remigreren naar Nederland. 
Van der Pelt wijst op het belang van het wetsvoorstel voor de fiscale adviespraktijk. Hij illustreert dit aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden. In veel gevallen zal een herbeoordeling van de fiscale positie van cliënten moeten plaatsvinden.

X.G.D.J. van de Pelt, Kwep 2012/2, blz. 17 e.v. (JB)

Wetgeving
Jurisprudentie
Officiële publicaties
Europese regelgeving
Soort nieuwsWetgeving
Publicatiedatum18-10-2012
Nummer2012/0833