Naar de inhoud

Functiemix in greep 
van rekentool?

De functiemix geeft de verdeling weer van leraren (voltijdbanen) over de salarisschalen. In het voortgezet onderwijs zijn dat de LB-, LC- en LD-schaal. Het doel van de functiemix is het aantrekkelijker maken van het beroep door meer leraren in hogere salarisschalen te plaatsen. Een en ander kan problemen opleveren voor de betaalbaarheid. Hiervoor is een rekentool voor de functiemix voor het voortgezet onderwijs ontwikkeld.

Om de doelstellingen van de functiemix te bereiken stelt een school een meerjarenplan op, waarin percentages zijn opgenomen die aangeven met welk aandeel de hogere functies moeten groeien. Streefpercentages geven vervolgens aan welk aandeel per jaar op schoolniveau (brin-nummer) gerealiseerd moet worden. In hoofdstuk 12 van de CAO-VO staat te lezen dat een zekere afwijking – bandbreedte – van de streefpercentages mogelijk is. Zo is de verhouding tussen LC en LD aanpasbaar. LD mag 3 procent afwijken van het berekende streefpercentage. Hierdoor mag – als tegenhanger daarvan – LC 6 procent afwijken. Echter, het totaal van de functiemix moet hoe dan ook gerealiseerd worden. Dit doel kan mede bereikt worden door actualisering van de functiebeschrijvingen. Andere streefpercentages dwingen immers tot andere functieomschrijvingen. Bijvoorbeeld: een kleine LD-ruimte van 20 procent zal gepaard moeten gaan met een andere beschrijving dan een LD-ruimte voor de helft van het personeel. Zeker in de Randstad-zone – met een sterke groei van de functiemix – is het niet herzien van de functiebeschrijvingen slecht uit te leggen. In sommige scholen in de Randstad is de LB-functie al geheel verdwenen.

REKENTOOL

Als gevolg van het entreerecht zal op veel…