Naar de inhoud

Sign. - Landelijk Asbestvolgsysteem verplicht vanaf 1 maart 2017 (www.lavsinfo.nl (website van Rijkswaterstaat), 1 maart 2017 en Brief Rijkswaterstaat verplichtstelling LAVS, 24 februari 2017)

Vanaf 1 maart 2017 moeten asbest-inventarisatiebureaus en de asbestverwijderingsbedrijven het Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS) gebruiken. Het LAVS is een webapplicatie die de asbestgegevens bijhoudt van elke fase in de asbestverwijderingsketen. Dus vanaf de asbestinventarisatie tot aan de stort.

Deze verplichtstelling heeft plaats gevonden in de Arbeidsomstandighedenregeling. Een wijziging van de Wet milieubeheer en de Woningwet is in voorbereiding. Daarmee wordt geregeld dat de minister van Infrastructuur en Milieu als eigenaar van het LAVS zorg draagt voor de inrichting, instandhouding, werking, toegankelijkheid en beveiliging van het LAVS.

Eind maart komt er een nieuwe versie van het LAVS (versie 4.1). Vanaf dat moment kunnen de (asbest)sloop-meldingen alleen nog via het Omgevingsloket online (OLO) worden ingediend. Via een koppeling haalt het Omgevingsloket de benodigde informatie uit het LAVS (bijvoorbeeld het asbestinventarisatierapport). Vervolgens wordt vanuit het Omgevingsloket de sloopmelding aan het bevoegd gezag verstuurd. De asbestbedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor het registreren van de vereiste gegevens in het LAVS.