Naar de inhoud

Tijd voor correctie in de wetgeving?

Tijd voor een correctie in de wetgeving?

Stan Rethans

Niemand is perfect en datzelfde geldt uiteraard voor werkgevers. Door welke fout dan ook kan het gebeuren dat een al ingediende loonaangifte achteraf toch niet juist blijkt te zijn. Of het nu is veroorzaakt door interne controle achteraf waaruit blijkt dat een beloningsbestanddeel niet goed is verloond of over het hoofd is gezien bij het indienen van de loonaangifte, dan wel door een correctie over het verleden die moet plaatsvinden naar aanleiding van een door de Belastingdienst ingestelde controle.

Om fouten te herstellen in al ingediende aangiften loonheffingen moet je als werkgever deze fouten corrigeren door het indienen van een correctiebericht. Dat kan vrijwillig en op eigen initiatief (bijvoorbeeld bij zelf ontdekte fouten) en daarnaast legt de Belastingdienst een correctieverplichting op aan de werkgever om ervoor te zorgen dat een correctie plaatsvindt over een al gepasseerd loontijdvak. De verplichtingen zien uiteraard op loonheffingsgegevens waarbij je als werkgever het loon op individueel niveau in het correctiebericht aangeeft alsmede altijd een nieuw collectief gedeelte van de loonaangifte. Daarnaast bestaat de verplichting ook voor alle statistische (onder andere naw-)gegevens rondom inkomstenverhoudingen.

Een correctiebericht als zodanig blijft een merkwaardig fenomeen aangezien het geen enkele formele status heeft. De inspecteur legt in voorkomende gevallen aan jou als werkgever een correctieverplichting op om per werknemer en per loontijdvak een correctie in te dienen. Je kunt tegen een opgelegde correctieverplichting geen bezwaar of beroep indienen. Ben je het er geheel of gedeeltelijk niet mee eens, dan kun je niet of gedeeltelijk uitvoering geven aan de correctieverplichting. De inspecteur reageert (na aanmaningen waarbij zelfs administratieve boetes kunnen worden opgelegd) uiteindelijk met het opleggen…