Vergoedbaarheid van transactie schade op grond van onrechtmatige daad
1. Inleiding
In hoeverre kan een professionele koper de door hem geleden transactieschade, de schade aan het product zelf,2 op grond van onrechtmatige daad op de producent van dat product verhalen? Transactieschade kan en zal veelal het gevolg zijn van ondeugdelijke levering, van (enkele) wanprestatie. Dat betekent dat de koper zich in beginsel slechts tot de verkoper kan wenden, omdat enkele wanprestatie van de producent geen onrechtmatig handelen jegens een derde, de koper, oplevert.3 De koper die bijvoorbeeld een machine koopt die niet naar behoren functioneert, zal zich tot de verkoper moeten wenden en heeft in beginsel geen vordering uit hoofde van onrechtmatige daad op de producent ter zake van het verschil tussen de bedongen (een naar behoren functionerende machine) en de ontvangen tegenprestatie (een niet naar behoren functionerende machine), de transactieschade. Dat de koper niet tevens de producent kan aanspreken lijkt niet zonder meer problematisch. De verkoper kan echter failliet zijn, geen verhaal bieden, onvindbaar zijn of zijn aansprakelijkheid (rechtsgeldig) hebben beperkt of uitgesloten. De vraag die met name dan rijst is of de koper de transactieschade op grond van onrechtmatige daad op de producent kan verhalen.
2. Directe actie
Naar Nederlands recht heeft de koper geen directe actie op de producent in geval van non-conformiteit. Voor de transactieschade dient de koper zich te wenden tot de verkoper. Een bepaling op grond waarvan de koper een rechtstreekse actie tegen de producent toekomt is in de loop van de parlementaire behandeling van het kooprecht geschrapt.5
Recent is de vraag over invoering van een directe actie, voorzover het de consumentenkoop betreft…