Naar de inhoud

RSIN doet intrede

De Kamer van Koophandel is op 6 december 2010 gestart met de uitgifte van het Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer (RSIN). Binnen het stelsel van basisregistraties voldoet het KvK-nummer voor de uitwisseling van ondernemingen en rechtspersonen niet meer. Het RSIN wordt alleen gebruikt door de overheid. Ondernemers hoeven het RSIN niet zelf te gebruiken en ook niet te vermelden op het briefpapier van het bedrijf.

Rechtspersonen en samenwerkingsverbanden die al in het Handelsregister zijn ingeschreven krijgen een extra nummer in het Handelsregister: het RSIN. Het RSIN vervangt het fiscaal nummer van de Belastingdienst voor niet-natuurlijke personen. Voor bestaande klanten heeft deze wijziging geen gevolgen. Het RSIN blijft hetzelfde nummer als het fiscaal nummer (Fi-nummer). Ook het aantal posities (9) blijft gelijk.

Nieuwe rechtspersonen of samenwerkingsverbanden moeten zich alleen inchrijven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel. De nieuwe inschrijvers krijgen naast een KvK-nummer een RSIN toegekend. Men hoeft zich niet meer apart aan te melden bij de Belastingdienst. Op die manier wordt voorkomen dat er twee nummers worden uitgegeven. De Belastingdienst bepaalt aan de hand van het RSIN het btw-nummer en eventuele andere nummers zoals een loonheffingennummer of vennootschapsbelastingnummer. Over het algemeen ontvangt de onderneming binnen vijf werkdagen van de Belastingdienst een btw-nummer. Heeft de Belastingdienst aanvullende informatie nodig, dan ontvangt men telefonisch of schriftelijk aanvullende vragen. De bepaling van de verschillende nummers voor de belastingen vindt dan plaats direct nadat de Belastingdienst de gevraagde informatie heeft ontvangen.

De Belastingdienst geeft uitsluitend nog Fi-nummers uit voor ondernemingen die niet in het Handelsregister hoeven te worden ingeschreven. Bijvoorbeeld…